تحقیق سیستم های شهری

تحقیق سیستم های شهری

لینک پرداخت و دانلود "پایین مطلب:
فرمت فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: 32
فهرست مطالب:

 

حلقوی:

حلقه‌ای داخلی:

محاسن سیستم حلقه‌ای داخلی:

معایب سیستم حلقه‌ای داخلی:

حلقه‌ای خارجی:

محاسن سیستم حلقه‌ای خارجی:

معایب سیستم حلقه‌ای داخلی:

حلقه‌ای انشعابی ـ شاخه‌ای

محاسن سیستم حلقه‌ای انشعابی ـ شاخه‌ای

معایب سیستم حلقه‌ای انشعابی ـ شاخه‌ای

تار عنکبوتی:‌

شهرهای اقماری و موازی

فرم محوری

راه یا مسیر

دسترسی

تعاریف

 

قسمتی از متن:

 

دسترسی

دسترسی یکی از مهمترین خصوصیات یک شهر خوب است. دسترسی را می‌توان بصور مختلف تقسیم‌بندی کرد. دسترسی به افراد، دسترسی به فعالیتها، دسترسی به کالاها و منابع، دسترسی به اماکن و دسترسی به اطلاعات، به استثنای مورد آخر، بقیه دسترسیها فیزیکی بوده و وقوع آنها نیازمند شبکه‌های خاصی است. امروزه حل مسائل دسترسی در شهرها و بهبود بخشیدن به کیفیت آن از اهداف عمده شهرها و شهرسازی به شمار می‌رود.

عوامل مختلفی می‌توانند در این امر مؤثر باشند، نظیر: وسیله نقلیه، طول سفر (فاصله مبداء و مقصد)، زمان سفر، هزینه سفر،‌شبکه دسترسی، توزیع فضاها و بالابردن تراکم. دسترسی مطلوب آنست که کلیه افراد جامعه، اعم از پیر، جوان و معلول با درآمدها و امکانات مختلف را در بر می‌گیرد و امکان انتخاب را برای همه فراهم می‌سازد.

از نظر طراحی شهری،‌ خیابان‌ها و شبکه‌های اصلی ارتباطی، مهمترین و حساسترین فضاهای عمومی یک شهر را تشکیل می‌دهد. زیرا درصد زیادی از سطح شهرها به این فضاها اختصاص یافته است، مهمترین عنصر شکل شهر است، محل اتصال و ارتباط فضاها و فعالیتهای شهری به یکدیگر است، نماد فرهنگی است و بالاخره مهمترین ابزار طراحی شهری به شمار می‌آیند.

دسترسی ارتباط تنگاتنگی با کاربردها دارد، زیرا نحوه توزیع فضایی کاربریها است که مسئله دسترسی بین آنها مطرح می‌سازد. با گسترده شده شهرها و دورشدن کاربریها از یکدیگر دسترسی سریع، مطمئن و ارزان به نقاط مورد نظر موضوع بسیار پیچیده و پرهزینه‌ای را پدید آورده است.

با شدت گرفتن مسائل آلودگی هوای ناشی از وسایل حمل و نقل و تراکم رفت و آمد در شبکه‌های اصلی ارتباطی که منجر به اتلاف وقت زیاد و کاهش کارآیی می‌گردد،‌تجدید نظر در راههای تأمین دسترسی در شهرها و جانشین کردن وسائل نقلیه شهری یا وسایل نقلیه عمومی، پیاده و دوچرخه جزء اهداف طراحی شهری امروز درآمده است.

مطالعات دسترسی در دو بخش مطالعات مربوط به شبکه و مطالعات مربوط به رفت و آمد صورت می‌گیرد. در مطالعات شبکه خصوصیات شبکه از قبیل درجه اهمیت،‌ عرض، کیفیت،‌ مشخصات (شیب طولی و عرضی، کف سازی، روشنایی، جدول‌سازی، فضای سبز، مبلمان، پارکینگ، تفکیک پیاده‌رو و سواره‌رو، ایستگاه‌اتوبوس و ... و ضعیت دیواره‌ها،ارتباط کاربریهای اطراف با شبکه، علائم و تابلوها، تأسیسات مربوط به جمع‌آوری و هدایت آبهای سطحی، فضای خاص عابر پیاده و نظایر آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مطالعات رفت و آمد نحوه و میزان استفاده از شبکه، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در مطالعات رفت و آمد نحوه و میزان استفاده از شبکه مورد بررسی قرار می‌گیرد. اساس این بخش، مطالعات مبداء ـ مقصد است که نشان می‌دهد سفر از کجا، برای چه منظور، به کجا،‌ با چه وسیله و ... صورت گرفته است. معمولاً انجام این مطالعات پرهزینه بوده و تنها در صورتی که منطقه مورد مطالعه از نظر ترافیکی با مشکل جدی مواجه باشد انجام آن ضروری می‌باشد. شناخت ترافیک پیاده و سواره، محلی و عبوری، عمومی و خصوصی، و دسترسی مستقیم در مقابل غیر مستقیم از مواردی است که باید در این مطالعات مورد بررسی قرار گیرد. مسائلی که از نتیجه این مطالعات ممکن است مشخص شود از این قبیل‌اند. تراکم و کندی ترافیک، نبودن پارکینگ، عدم امکان دسترسی مناسب برای گروه خاص،‌ عدم کارآیی شبکه، مشکلات عبور عابران پیاده، فقدان وسایل نقلیه جمعی، عدم تناسب عرضه و تقاضای وسایل نقلیه، کافی نبودن علائم و تابلوها، عدم تخصص فضای خاص دوچرخه‌سواری،‌ سروصدا و دود ناشی از وسایل نقلیه، برخورد ترافیک عبوری و محلی، فقدان سلسله مراتب دسترسی و مسائل مربوط به الگوهای رفتاری استفاده کننده از فضاهای شهری.



خرید و دانلود تحقیق سیستم های شهری


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.