ساختمان مدرسه بنیانگر بسیار حساسی در چهارچوب زندگی یک ملت است. تنها مسئله معماری در رابطه با آن مطرح نیست، بلکه مسائلی دیگر از جمله نظم و انضباط. تعلیم و مسائل اجتماعی، انسانی، بهداشتی و اقتصادی مطرح میباشد.
مدرسه مکانی جهت آموزش انضباط و آماده سازی نوجوانان و جوانان چه از نظر روحی و چه از نظر فیزیکی برای زندگی آینده است.
رابطه بین مدرسه و زندگی به صورتی است که تغییر و تحول جامعه اثرش را در مدرسه میگذارد و بنابراین بایستی مدرسه همگام با پیشرفت جامعه باشد و تغییر و تحول در جامعه تأثیر خود را در کسب علم و الزاماً در ساختمان آموزشی میگذارد.
2- انتخاب محل
اولین مسئله که مطرح میگردد این است که چند ساختمان جوابگوی نیاز یک منطقه یا محله میباشد. ایجاد یک یا چند ساختمان کدام ارجعیت دارد. پیشی بینی یک ساختمان ولی بزرگ یا چند ساختمان ولی کوچک کدام بهتر است؟ برای هر کدام دلائل و بیاناتی با اهداف و نظرات خاص بطور متعادل بیان شده و دنبال می شود. پیدا نمودن اماکن وسیع جهت احداث ساختمان تک واحدی مشکل است. ولی در عوض اماکن گسترش در آن زیاد و جوابگوی نیازهای بسیاری خواهد بود و از طرف دیگر شاگردان مجبور خواهند بود که ساخت طولانی را جهت ورود به آن بپیمایند. مسئله ورود و خروج و برنامهریزی و نظم دادن به شاگردان انبوه و فشرده در یک ساختمان مشکل بزرگی بوجود میآورد. این موضوع در مورد خطرات احتمالی مانند آتشسوزی و شیوع بیماریهای واگیردار نیز مطرح است. ولی برعکس چند ساختمان کوچک خیلی راحتتر اداره میشود و بیشتر مورد رسیدگی قرار میگیرد و مشکلاتی که در ساختمانهای تک واحدی بزرگ ذکر شد، نخواهد داشت. ولی از نظر اینکه فضاها تکرار میشوند مشکل ایجاد میشود. البته هم از نظر اقتصادی گرانتر و هم از نظر پیدا کردن زمین مسئله دیگری میباشد.
این مقاله به صورت ورد (docx ) می باشد و تعداد صفحات آن 39صفحه آماده پرینت می باشد
چیزی که این مقالات را متمایز کرده است آماده پرینت بودن مقالات می باشد تا خریدار از خرید خود راضی باشد
مقالات را با ورژن office2010 به بالا بازکنید