مقاله در مورد سیستم های شهری

مقاله در مورد سیستم های شهری

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

 

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

  

تعداد صفحه:32

 

  

 فهرست مطالب

 

 

حلقوی:

 

حلقه‌ای داخلی:

 

محاسن سیستم حلقه‌ای داخلی:

 

معایب سیستم حلقه‌ای داخلی:

 

حلقه‌ای خارجی:

 

محاسن سیستم حلقه‌ای خارجی:

 

معایب سیستم حلقه‌ای داخلی:

 

حلقه‌ای انشعابی ـ شاخه‌ای

 

معایب سیستم حلقه‌ای انشعابی ـ شاخه‌ای

 

تار عنکبوتی:‌

 

شهرهای اقماری و موازی

 

فرم محوری

 

راه یا مسیر

 

دسترسی

 

تعاریف

 

آزاد راه یا اتوبان:

 

خیابان اصلی:

 

خیابان جمع و پخش کننده:‌

 

خیابان فرعی بن باز و فرعی بن بست (محلی):

 

خیابانهای اصلی درجه یک عبوری یا شاهراه:‌

 

فرعی پیاده (ماشین‌رو):

 

دسترسی پیاده و دوچرخه:

 

عناصر تشکیل دهنده شبکه

 

محاسن:

 

معایب:

 

فرعی حلقه‌ای شکل

 

محاسن:

 

معایب:

 

فرعی بن‌بست حلقه‌ای شکل

 

فرعی بن‌بست دوربرگردان‌دار

 

تئوری شهر مشتمل بر محلات متحدالمرکز

 

نظریه محوری یا قطاع شهر

 

نظریه هسته‌های متعدد یا چند‌هسته‌ای

 

نظریه پترمن(Peter Mann):

 

 

 

 

 

حلقوی:

با روند توسعه این فرم مجتمعهای شهری فواصل شبکه‌های اصلی و منشعب شده از مرکز زیاد می‌شود و لازم است جهت ارتباط این شبکه‌ها، در نقاط مختلف، آنها را توسط رینگهای متوالی حلقوی به یکدیگر متصل کرد. به منظور جلوگیری از ترددهای بی‌مورد وسایط نقلیه به مرکز شهر و همچنین حرکت وسایط نقلیه در دور مرکز شهر در صورتی که شبکه ارتباط‌دهنده بصورت یک یا چند رینگ تمامی این شبکه‌ها را یکدیگر متصل سازد سیستم ارتباط شهری به صورت حلقوی در

حلقه‌ای داخلی:

 

 

محاسن سیستم حلقه‌ای داخلی:

اگر موقعیت در دره قرار گرفته باشد، جمع‌آوری آبهای سطحی و هدایت فاضلاب بسهولت امکان‌پذیر است. در مرکز محدوده دسترسی سواره وجود نداشته و اختصاص به عابر پیاده دارد. ارتباط مناسب مناطق مسکونی خارج از حلقه با مناطق اطراف خود. تردد وسائط نقلیه غیر محلی در خیابانهای فرعی وجود ندارد. شرایط مناسب برای وسائط حمل و نقل عمومی (اتوبوسرانی)، مناطق دو سمت حلقه تحت پوشش قرار خواهند داشت.

معایب سیستم حلقه‌ای داخلی:

شبکه دسترسی پیاده مناطق مسکونی خارج از حلقه داخلی (خیابان جمع و پخش‌کننده)، برای رسیدن به بخش مرکزی باید حلقه داخلی را قطع نماید. حلقه داخلی با تردد سنگین خود عاملی برای ایجاد خطر جهت عابرین می‌گردد. مزاحمت و آلودگی‌های ناشی از تردد وسائط نقلیه (دود، گاز، صوت) برای زمینهای مجاور خیابان جمع و پخش کننده وجود خواهد داشت. وجود بار ترافیک سنگین در چهارراهها و تقاطع‌های بخش مرکزی.فاصله کم تقاطعها در خیابان جمع و پخش کننده (حلقه داخلی) باعث راهبندان خواهد شد. احتمال تردد وسائط نقلیه افراد غیر محلی در خیابان جمع و پخش کننده (حلقه داخلی)، چنانچه حلقه داخلی از دو طرف به خیابان اصلی (غیرمحلی) اتصال داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

حلقه‌ای خارجی:

 

محاسن سیستم حلقه‌ای خارجی:

موقعیت راس تپه،‌ جمع‌آوری آبهای سطحی و هدایت فاضلاب را بسهولت امکان‌پذیر می‌کندتردد وسائط نقلیه غیر محلی در خیابانهای فرعی وجود نخواهد داشت. موقعیت مناسب جمع و پخش کننده (حلقه خارجی)، که دارای تردد نسبتاً سنگینی است در مرز محدوده. دسترسی به مرکز محدوده توسط شبکه ارتباطی پیاده (بدون آنکه توسط شبکه سواره قطع گردد). جداسازی نسبتاًُ مطلوب شبکه ارتباطی سواره و پیاده.زیادی تقاطعها سه راهی بجای چهارراه.

معایب سیستم حلقه‌ای داخلی:

جداشدن مناطق مسکونی داخل حلقه،‌ توسط خیابان جمع و پخش کننده (حلقه خارجی) از مناطق اطراف. طولانی شدن سفرها با وسیله نقلیه در ترددهای محلی. مزاحمت و آلودگی ناشی از وسائط نقلیه (گاز، دود، گرد و غبار و سر و صدا)، برای زمینهای مجاور خیابان جمع و پخش کننده. وجود شرایط نامناسب برای وسائط نقلیه حمل و نقل عمومی (اتوبوسرانی) به جهت پوشش یک طرفه منطقه.اقتصادی نبودن این سیستم نسبت به سیستمهای دیگر.احتمال تردد وسائط نقلیه افراد غیرمحلی در خیابان جمع و پخش کننده (حلقه خارجی)، چنانچه حلقه از دو طرف به خیابان اصلی غیر محلی اتصال داشته باشد.

 

 

 

 

 



خرید و دانلود مقاله در مورد سیستم های شهری


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.