فصل دوم ،پیشینه پژوهش ،ادبیات پژوهش، کارشناسی ارشد،مبانی نظری ،تعریف، انواع و نظریه های عوامل اجتماعی موثر بر افت تحصیلی

فصل دوم ،پیشینه پژوهش ،ادبیات پژوهش، کارشناسی ارشد،مبانی نظری ،تعریف، انواع و نظریه های عوامل اجتماعی موثر بر افت تحصیلی

سرفصل های پروژه شامل موارد زیر است :

پیشینه تحقیقپیشینه تحقیق در سطح جهانپیشینه تحقیق در ایرانمفهوم آموزش و پرورشجامعه‌شناسی آموزش و پرورشهدف جامعه شناسی آموزش و پرورشنظام جدید آموزش و پرورش در ایراننظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایرانافت تحصیلیعوامل افت تحصیلیعوامل داخلی عوامل خارجی انواع شکستهای تحصیلیبررسی افت تحصیلی و عوامل موثر در آن در چند کشور خارجی دلایل ترک تحصیل در منطقه خاورمیانه افت تحصیلی در چند کشور پیشرفته صنعتی و شیوه‌های مقابله با آن 2-13- مقابله با افت تحصیلی در کشورهای آسیا و اقیانوس آراماقدام‌های تربیتیاقدام‌های انگیزشی و مادیاقدام های غیر رسمیافت تحصیلی در غرب و شیوه‌های مبارزه با آنافت تحصیلی و عوامل فردیافت تحصیلی و کمبود خانوادگیافت تحصیلی و عوامل درون مدرسهشیوه‌های برخورد با پدیده افت تحصیلی در غربروش های ترمیمی و جبرانی مقابله با افت تحصیلی روش های تغییر و تحول بنیادی مدرسهروشهای اصلاحی و درمانی آموزش و پرورشآموزش و پرورش جبرانیبرنامه‌های متنوع جبرانیاثرات آموزش و پرورش جبرانیخدمات حمایتی خدمات حمایتی در فرانسهخدمات حمایتی در بلژیک : کلاسهای تطبیقی  آموزش متقابل  آموزش خانواده راه‌حل های پیشنهادی و اجراییروش دیگر جلوگیری از افت تحصیلی رویکردهای جامعه شناسی به آموزش و پرورشدورکیمپارسنزمارکسیمآلتوسر بولز و گین تیس پائولوفریره پی یربوردیوخلاصه ای از مطالب:

پیشینه تحقیق

بررسی پیشینه پژوهش، نه تنها پژوهشگر را از نظر تشخیص و تعریف متغیرها و عملیاتی کردن آنها، بلکه در تشخیص و چگونگی ارتباط متغیرهایی که هم از لحاظ مفهومی و هم از لحاظ علمی مهم است را یاد می‌دهد.

هدف از گنجاندن بخش پیشینه تحقیق عبارتست از:

1- برقراری ارتباط منطقی میان اطلاعات پژوهشهای قبلی با مساله تحقیق

2- آشنایی با چارچوب نظری و یا تجربی مساله تحقیق

3- آشنایی با روشهای تحقیق مورد استفاده در پژوهشهای گذشته.

(خاکی، 1382، 168، 27)

 

2-1-1- پیشینه تحقیق در سطح جهان

افت تحصیلی یکی از مشکلاتی است که معمولاً نظامهای آموزشی و پرورشی جهانی با آن دست به گریبانند و در حقیقت آفتی است که به محصول آموزشی و پرورشی کشورها لطمه می‌زند و کارایی و بهره وری[1] نظامها را با نقصان روبرو می‌سازد.

یک بررسی انجام شده در ایالات متحده امریکا نشان می‌دهد که سه دسته از عوامل مهم در ترک تحصیل دانش آموزان دخالت داشته است.

1- عوامل مربوط به درون مدرسه شامل ضعیف بودن در درس، عدم سازگاری معلم با پسران، اخراج شده، مردود شدن و به درد نخوردن مدرسه برای دانش‌آموزان

2- حاملگی زودرس برای دختران ( که البته مشخص نشده است در درون مدرسه بوده است یا خانواده یا در جامعه) و ازدواج و تشکیل خانواده برای دختران و زندگی با یکی از والدین

3- مسائل اقتصادی شامل اشتغال به کار دانش‌آموزان، تعهدات اقتصادی در خانواده برای دانش‌آموز خصوصا برای پسران. (صفوی 1365 ،45)

هافمن در سال 1989 با تحقیقی در مورد اشتغال مادران و وضعیت فرزندان، خاطر نشان می‌سازد که دختران مادران شاغل از پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی و استقلال بیشتری برخوردارند.

همچنین پسران مادران شاغل در مقایسه با پسران مادران غیرشاغل از سازگاری اجتماعی و استقلال بالاتری بهره‌مندند.در خانواده‌های بسیار فقیر پسران مادران شاغل در آزمونهای شناختی و هوشی نمرات بالاتر از پسران مادران غیرشاغل دارند در ضمن مادران طبقه متوسط نسبت به مادران طبقات پایین‌تر، می‌توانند معلم بهتری برای فرزندان خود باشند و تحریک ذهنی گسترده‌‌تری برای آنها فراهم سازند. در مورد اثرات تلویزیون در وضعیت تحصیلی فرزندان، دو محقق به نام فیلیپ نیومن و باربارانیومن با فرا تحلیل یا تحلیل نتایج 23 تحقیق، عنوان می‌کنند که پیشرفت تحصیلی در میان کودکانی که در هفته، 10تا15 ساعت تلویزیون


[1] . EFFECTIVENESS


 



خرید و دانلود فصل دوم ،پیشینه پژوهش ،ادبیات پژوهش، کارشناسی ارشد،مبانی نظری ،تعریف، انواع و نظریه های عوامل اجتماعی موثر بر افت تحصیلی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.