طرح کارآفرینی دانه های روغنی(کلزا)

طرح کارآفرینی دانه های روغنی(کلزا)

 

 

فرمت فایل word بوده و قابلیت ویرایش دارد

 

تعداد صفحه:16

مقدمه :

ریشه

ساقه

برگ

میوه

 

آکولوژی کلزا

انتخاب مزرعه

انتخاب رقم

برداشت مستقیم

تلفات بذردر زمان برداشت

 

روش کاشت

انبار کردن

: مرحله کاشت

 

منابعهزینه

مقدمه :

کلزا یکی از مهمترین دانه های روغنی است که در شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشور ما قابلیت کشت و گسترش دارد . افزایش اخیر در کشت و کار کلزا عمدتا" به منظور تولید روغن خوراکی بوده است اما افزایش جمعیت جهان و بهبود استانداردهای زندگی و استفاده از پروتئین های گیاهی به جای گوشت نیز یکی از عوامل اساسی افزایش سطح زیر کشت این محصول به شمار می رود . دانه های روغنی پس از غلات ، دومین ذخایر غذایی جهان را تشکیل می دهند . این محصولات علاوه بر دارا بودن ذخایر غنی اسیدهای چرب ، حاوی پروتئین نیز می باشد در حال حاضر مصرف سرانه روغن خوراکی کشور بیش از 16 کیلوگرم برآورد شده است . لذا با توجه به جمعیت کشور ، نیاز به حدود یک میلیون تن روغن در سال می باشد که بیش از 90 درصد آن از طریق وادرات تأمین می شود به این لحاظ ، لزوم برنامه ریزی بلند مدت و منجسم در جهت رسیدن به خود کفایی در تولید روغن غیر قابل انکار خواهد بود . گلسزا یکی از مهمترین گیاهان روغنی برای کاشت در در شرایط آب و هوایی کشور موردت توجه قرار گرفته گرفته است . کشت پاییز ه این گیاه در اغلب نقاط کشور به راحتی امکان پذیر است . روغن دانه ارقام خوراکی کلزا دارای کیفیت بسیار مطلوب می باشد و پس از استحصال روغن روغن ، کنجاله باقی مانده سرشار از پروتئین بوده و برای و برای دام مناسب است .

اهمیت و جایگاه کلزا در ایران

ویژگی های خاص گیاه کلزا و سازگاری آن با شرایط مختلف آب و هوایی ، اهمیت این محصول را بیشتر نموده است و به عنوان نقطه امیدی جهت تأمین روغن خوراکی مورد نیاز کشور به شمار آمده است . در این خصوص می توان به موارد زیر اشاره کرد :

دارا بودن تیپ بهاره ، زمستانه ، و حد واسط ، امکان کشت این گیاه را در شرایط متفاوت اقلیمی فراهم می سازد .در کشت پاییزه نیاز به آبیاری کمتری بوده و امکان استفاده از نزولات آسمانی پاییزه و زمستانه وجود دارد .در اراضی شالیزار بعد از برداشت برنج می توانه از ارقام بسار زودرس کلزا جهت کشت استفاده نمود .در توسعه صنعت صنعت زنبورداری نقش مهمی ایفا می کند .کلزا با تقدم برداشت در مقایسه با گندم ، زمینه لازم برای کاشت دوم محصولات تانستانه را فراهم می سازد .به علت بقایای گیاهی مطلوب ، علاوه بر تأثیر مثبت در میزان ماده آلی خاک ، در تأمین علوفه مورد نیاز زارعین نیز موثر است .به علت پاییزه بودن بر خلاف سایر دانه های روغنی بهاره در رقابت با محصولات پردرآمد بهاره قرار نمی گیرد .

خرید و دانلود طرح کارآفرینی دانه های روغنی(کلزا)


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.