مقاله مفاهیم عمده نظارت آموزشی

مقاله مفاهیم عمده نظارت آموزشی

امروزه نظارت حلقه تکمیلی فرآیند برنامه‌ریزی و تداوم دهنده و تصحیح‌کننده آن به شمار می آید. این ابزار یکی از وظایف عمده و اصلی مدیریت امروز است که برای حسن اداره امور در هر سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بی‌شک بدون آن میان تصمیمات راهبردی و سیاست‌های میان مدت و کوتاه مدت هماهنگی و سازگاری ایجاد نمی ‌شود و تصمیمات اتخاذ شده در جهت رسیدن به هدف‌های برنامه محقق نمی ‌گردد.

   آینده فرد در یک سازمان تنها به عملکرد او بستگی ندارد. در بسیاری از سازمان ها به سطح کوشش هر کارمند اهمیت زیادی داده می شود. درست همان گونه که معلمان میزان سخت کوشی دانش آموز و عملکردش را در امتحان، در یک درس با هم در نظر می گیرند، اغلب مدیران نیز چنین عمل می کنند. ارزیابی تلاش یا قضاوت ذهنی آدمی است که او را برای پذیرش تعصب ها و انحراف های ادراکی آماده می سازد. برخی از صاحب نظران مدعی هستند که «کارکنان بیشتر به جهت نگرش ها و عدم انضباط اخراج می شوند تا عدم توان کاری».

    پس ارزیابی تلاش کارکنان مهمترین اثر را بر آینده فرد در سازمان خواهد داشت. ارزیابی و نظارت بر عملکرد هر فرد تا حد زیادی بستگی به فراگرد ادراکی دارد. آینده هر کارمند دقیقاً در ارتباط با ارزیابی اوست. ارتقاء، افزایش حقوق و تداوم استخدام از جمله روشن ترین نتایج می باشد. ارزیابی و نظارت بر عملکرد همان ارزیابی کار فرد یا کارمند می باشد. این ارزیابی می تواند عینی یا ذهنی باشد.

   ارزیابی عملکرد به زبان ساده عبارت است از فرایند قضاوت درباره ی عملکرد شخص و گزارش آن چنین فرایندی می تواند مقاصد مختلفی را پوشش دهد که بسته به تأکیدی که بر هر یک می شود ساختار و محتوای آن می تواند تغییر یابد. تشخیص نیازهای آموزشی یکی از این مقاصد است که صاحب نظران مدیریتی نیروی انسانی بالاتفاق به آن اشاره نموده اند.

   البته نباید تصور کرد که سیستم ارزیابی عملکرد و نظارت فی نفسه ضمانتی برای آموزش و بهسازی شایسته کارکنان خواهد بود. بلکه اطلاعات حاصل از ارزیابی عملکرد به تعیین نیازهای آموزشی کمک خواهد کرد. در واقع ارزیابی عملکرد و نظارت بر افراد از طریق مقایسه عملکرد شغلی جاری با معیارها یا اهداف عملکردی معین شکاف بین آن چه که باید انجام شود و آن چه که فعلاً انجام می شود و یا آن چه که در عملکرد شغلی می تواند بهبود یابد مشخص می کند یا این که شامل بخشی برای تشخیص و تعیین نیازهای آموزشی باشد.

   امام علی (ع) می فرماید: «خداوند امر به معروف را به مصلحت مردم و نهی از منکر را سدی در برابر سفها مقرر داشته است». نظارت همگانی وسیله ای است که افراد جامعه را کنترل و به جای خود نشاندن آنانی که با چارچوب اجتماعی، نظامی که امت به آن ایمان آورده و تقدیمش می کند از در ستیز وارد شده یا قصد چنین کاری دارند به کار می ورد.

    در این راستا نظارت آموزشی نیز که عبارتست از نظارت آموزشی کارکنان مدرسه بر افراد و حتی اشیاء به منظور اداره و کنترل مدرسه یا تغییر برنامه های آموزشی که به طور مستقیم در نیل به اهداف اساسی آموزشی مدرسه تأثیر دارد قابل توجه خوهد بود.

 




خرید و دانلود مقاله مفاهیم عمده نظارت آموزشی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.