36 اسلاید
تجارت الکترونیک چیست؟
تعریف ساده تجارت الکترونیک (E-Commerce): به عملیات خرید و فروش اطلاعات، کالا و خدمات از طریق شبکه های رایانه ای، اینترنت وWWW گفته می شود.
تعریف کاملتر: استفاده از رایانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات که باعث سادگی انتقال دادهها بین دو طرف یک معامله تجاری میشود.
تجارت الکترونیک در اینترنت کمک می کند تا بتوانیم از محیط محدود به محیط بزرگتری راه پیدا کنیم!
فرق بین تجارت سنتی و الکترونیکی؟
•کلیه عملیات تجارت سنتی فیزیکی است و حضور دو طرف معامله لازم است.•در تجارت الکترونیکی حداقل یکی از عوامل معامله دیجیتالی است.•عوامل کالا، پرداخت و تحویل کالا میتوانند فیزیکی یا دیجیتالی باشند.•مشتری از طریق وب کلیه اقدامات خرید را انجام می دهد.•مزیتهای تجارت الکترونیکی
کاهش هزینه واسطهها: خرید از طریق تجارت الکترونیک باعث کم شدن واسطهها و ارزان شدن قیمت کالا میشود. بخصوص خدمات بیمه، بهداشت، سرویسهای مالی کاهش مییابند.
کیفیت مدیریت را بالا میبرد: مدیریت درست خط تولید، مدیریت زنجیره تولید تا فروش و سایر اعمال مدیریت را ارتقاء میدهد.
رقابت را افزایش میدهد، قیمتها را واقعیتر میکند و وسعت بازار را زیاد مینماید: تجارت الکترونیک باعث میشود فروشندگان و خریداران با اطلاعات زیادی که بدست میآورد بیشتر تجارت کنند و وضع بازار رونق بیشتری خواهد داشت.
انتخاب، راحتی و اعتماد مشتری بیشتر میشود: اعتماد مشتری که زیاد شود راحتی وقدرت انتخاب بیشتری پیدا خواهد کرد و در نتیجه بازار رونق بهتری پیدا خواهد کرد.
بعضی از منافع تجارت الکترونیکی (1)
•راحتی: سایتهای تجارت الکترونیکی در 24 ساعت شبانهروز و در 7 روز هفته در دسترس میباشند•کاهش هزینهاهای داخلی: حذف واسطهها، ارتباط غیر مستقیم با مشتری از طریق پست الکترونیکی بجای حضور و ارتباط مستقیم، توزیع اطلاعات کالا بر روی شبکه بجای تولید کاتالوگهای گرانقیمت.•کاهش هزینههای پرداخت: پرداخت الکترونیکی گاها تا 100 برابر ارزانتر از پرداخت سنتی است!•افزایش سرعت مراحل فروش: شرکتهای تجارت الکترونیکی نقدینگی خود را سریعتر از خردهفروشان دریافت میکنند و بسرعت کالا را توزیع میکنند.•کاهش خطا: مراحل خودکار در خرید و فروش و عملیات تجاری باعث کاهش خطا در مراحل مختلف نسبت به روش سنتی میشوند.