سرفصل های پروژه شامل موارد زیر است :
تعریف هوشوضعیت هوش در سازمان واعمال ذهنیهوش عملی وهوش نظریهوش واستعدادهای دیگرماهیت عامل gبهره هوشی (هوشبهر )چیستبهره هوشی وتوانائیهای دیگر ذهنیماهیت هوشعوامل موثر در رشد هوشآزمون استانداردشده هوشآزمونهای هوشآزمونهای گروهیآزمونهای فردی هوشدیدگاه نظری مختلف از مفهوم هوشنظریههای معاصر هوشنظریه دوعاملی اسپیرمننظریه سلسله مراتبینظریه چند عاملی ترستوننظریه سه بعدی گیلفوردنظریه کتل درباره هوش متبلور وهوش سیالنظریه دوسطحی جنسنب: نظریههای فرایند مداری هوشنظریه شناختی پیاژه درباره هوشنظریه بازنمایی برونرتحقیقات داخلیتحقیقات خارجیمشخصات فایل:
نوع فایل: wordمنبع: دارد (فارسی و لاتین)پیشینه پژوهش: دارد(ایرانی و خارجی)تعداد صفحات:37گارانتی بازگشت وجه: دارد ( کیفیت این فایل تضمین شده است درصورت هرگونه مشکل یا نارضایتی احتمالی مبلغ شما بازگردانده می شود)خلاصه ای از مطالب:تعریف هوش
آلفرد بینه[1]،روانشناس فرانسوی میگوید:هوش آن چیزی است که آزمونهای هوشی آن را میسنجند. فکر میکنم اگر به این تعریف ،جملهای اضـافه شـود مفـهوم آن بهتر درک میشود.
(هوش آن چیزی ا ست که آزمونهای هوشی آنرا میسنجند و باعث میشود که افراد عقب مانده ذهنی را از افراد طبیعی و با هوش متمایز کند) پس هوش توانایی و استعداد کافی برای یادگیری و درک امور و هماهنگی و سازش با محیط و بهرهبرداری از تجربیات گذشته ، بکاربردن قضاوت و استدلال صحیح و پیدا کردن راه حل منطقی در مواجه شدن با مشکلات است (میلانیفر،1379، ص39).
وکسلر[2] ،روانشناس مشهور معاصر آمریکایی هوش را «کلیه تواناییهای فرد در تفکر عاقلانه و رفتار منطقی و مؤثر در سازش با محیط میداند»(اسکوئیلر و همکاران،1372، ص 11).
لویس ترمن[3] که اولین نسخه آزمونهای هوشی را در ایالات متحده آمریکا استاندارد کردهاست میگوید:«هوش ظرفیت فرد درتفکرانتزاعی است»(اسکوئیلروهمکاران،1372،ص 12).
چارلز اسپیرمن[4] ، معتقد بود که هوش یک عامل کلی است که در کنار این عامل کلی، یک سلسله عوامل یا استعدادهای اختصاصی نیز وجود دارد .لیکن همة این استعدادها با یکدیگر و با هوش کلی به نحوی در ارتباط هستند(همان منبع).
لویس ترستون[5]،با کاربرد روش تحلیل عوامل[6] ،عامل کلی هوش را تجزیه کرده و از آن هفت عامل جزیی یا اختصاصی استخراج کردهاست که عوامل جداگانه هوش از نظر ترستون عبارتند از : 1- توانایی
کلامی:واژگان،قدرت خواندن ،درک مطالب و ضرب المثها 2-سیالی واژگان : سرعت در ارائة واژهها 3- توانایی عددی:توانایی کارکردن با اعداد و حل مسائل ریاضی 4- تجسم فضایی: درک روابط فضایی 5- حافظه تداعی: سرعت در به یاد سپردن واژهها 6- سرعت ادراک : درک سریع تفاوتها و تشابهات 7- استدلال: تفکرمنطقی (اسکوئیلر و همکاران،1372، ص 13).
استادرد[1]درتعریف هوش میگوید:«هوش عبارتست از استعداد بجا آوردن کارهایی که صفات هفتگانه زیررادارند ونگاهداشتن این کارها تحت شرایطی که مستلزم تمرکز نیروی ذهنی و مقاومت در برابر قوای عاطفی هستند»(سیاسی،1344،ص7).
این صفات هفتگانه عبارتند از : 1-دشواری[2]2-پیچیدگی[3]3-جنبة انتزاعی[4]4-صرفة وقت[5]
5-تناسب با غرض[6]6-ارزش اجتماعی[7]7-جنبة ابتکاری[8] (همان منبع).
رفتار ناشی از هوش،علاوه براین هفت صفت،رعایت دو شرط را هم باید برساند.1-تمرکز نیروی ذهنی[9]2-مقاومت دربرابر عوامل عاطفی[10](سیاسی،1344، ص 9).
هوش از نظر پیاژه ،تبادلات هوشمندانه میباشد و از نظر کلاپارد[11] و استرن[12] ،هوش نوعی تطابق ذهنی بامقتضیات و موقعیتهای جدید است. از نظر کارل بوهلر[13]،هوش تنها همراه با عملیات وتأثیرات ناگهانی ،توأم باادراک(درک وفهم ناگهانی) ظاهرمیشود(ربانی،1368،ص 35).
[1] - staddard روانشناس آمریکایی معاصر
[2] -Diffculty
[3]- Complexity
[4] - Abstractness
[5] - Economy
[6] - Adaptivness to a gool
[7] - Social value
[8] - The Emergence of originals
[9] - Concentration of Energy
[10] - Resistance to emotional Blackings
[11] - Claparded
[12] - Stern
[13] - Buhler