شرح مختصر : بعد از رنسانس و شروع اصلاحات در غرب فرقههای زیادی به وجود آمدند که به روشهای مختلف میکوشیدند مردم را به خود جلب نمایند. اقبال گستردهی معنویت و دین آوری و طرح مسائل و امور مرتبط با دین و معنویت نظیر هوش معنوی، سینمای معناگرا، روان درمانی معنوی و کتابهای معنوی و غیر اینها شاهد روی آوردن بشر به سوی معنویت است. مهم ترین علل گرایش به عرفانهای نوظهور، از یک سو ارضای فطرت معنویت خواه و رفع بحران معنویت جهان معاصر و از سوی دیگر جذّابیتهای جنسی این عرفانها و شیوههای بیانی آن هاست. عرفانهای نوظهور ادّعا میکنند برای پاسخگویی به فطرت معنویت خواه انسان و حلّ بحران معنویت عصر حاضر، ظهور کردهاند و توان حلّ مشکلات روحی، روانی و ارضای فطرت معنوی او را دارند؛ به این ترتیب مخاطبان بسیاری را به سوی خود جذب کردهاند. این عرفانها از طرفی همراه با ارائه افکار، تئوریها و عقاید باطل و فریبنده و بهره بردن از جذّابیتهای جنسی در اصولشان و بیان مفاهیمی مانند عشق، آزادی، روابط نامشروع و خلسهی عرفانی سعی میکنند فطرت پاک مردم و خصوصاً جوانان را آلوده به هواهای نفسانی کرده و زمینهی انحرافشان را فراهم کنند و از طرف دیگر برای ترویج افکار سکولار خود از شیوهها و ابزارهایی مثل رمان، تمثیل، فیلمهای معناگرا، موسیقیهای ریتمیک و پر هیجان و … استفاده می کنند و روز به روز هر چه بیش تر در بین مردم نفوذ کرده و سبب تزلزل عقاید آنها شده و از عرفان حقیقی و اصیل اسلامی آنان را دور کردهاند. در حالی که عرفان اسلامی با شاخصهها و ویژگیهایی که دارد توان پاسخ گویی به فطرت معنویت خواه انسانها را داشته و آنها را به آرامش حقیقی میرساند و نیز با استفاده از همان شگردها و شیوههای عرفانهای نوظهور به راحتی می تواند زمینهی ترویج مفاهیم خود و جلوگیری از نفوذ عرفان های نوظهور را در جامعه فراهم کند.
فهرست:
مقدمه
فصل اول: کلیات طرح تحقیق
تعریف و تبیین موضوع
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف و فواید تحقیق
پیشینه موضوع تحقیق
سوالات تحقیق
فرضیه تحقیق
روش تحقیق
ساختار تحقیق
واژگان کلیدی
عرفان
عرفان نوظهور
معنویت
فطرت معنویت خواه
مدرنسیم
پست مدرنیسم
محدودیت ها و مشکلات و موانع تحقیق