روشهای فعال تدریس دردرس عربی با رویکرد نقد و بررسی

روشهای فعال تدریس دردرس عربی با رویکرد نقد و بررسی

 

 

 

 

 

 

 

 

نوع فایل:و رد قابل ویرایش

تعداد صفحه:62

قیمت:3500 تومان

دانلود و خرید به صورت آنلاین

 

 

مقدمه:
امروزه یکی از راههای پیشرفت در امر مسائل آموزشی و پرورشی استفاده از راهکارهای علمی و عملی مناسب و اصولی می باشد که باعث ایجاد بهبود در روند تدریس و آموزش مطلوب می گردد. و هر چقدر در امر آموزش از این روشهای تدریس استفاده شود شاهد پیشرفت و موفقیت های بسیاری در خصوص مسائل آموزشی خواهیم شد. با اینکه در چند سال اخیر بیشتر بر استفاده از روشهای نوین تدریس و رعایت و اجرای آن روشها توصیه و تاکید می شود معهذا بنا به عللی که به نمونه هایی از آن در این مقاله اشاره شده هنوز بطور کامل و مطلوب جا نیفتاده و به نوعی عمومی نشده و بیش از بیش نیاز به پیگیری دارد تا بعنوان یک برنامه هدفمند در راستای اولویت های آموزشی نظام آموزش و پرورش جامعه ی ما قرار بگیرد و به نوعی روشهای فعال جایگزین روشهای سنتی و قدیمی گردد. در این مقاله که در خصوص پیشنهاد و ارائه در خصوص روشهای نوین و یاددهی در تدریس درس عــربــی دوره متوسطه می باشد سعی برآن شده مواردی در این موضوع ارائه شود و در آخر سعی شده که به آسیب شناسی درس عرب 2 دبیرستان در حد بضاعت نگارنده پرداخته شود.
امید آنکه این مطالب ارائه شده فقط برای رفع تکلیف و جمع آوری نظرات و پیشنهادها نباشد و به نوعی از این مسائل بصورت یک برنامه ی عمومی و فراگیر در امر تدریس و آموزش درس عربی استفاده گردد! ان شاء ا...

 


فهرست مطالب:
الف: روشهای تدریس فعال
ب: روش های پیشنهادی برای فعال کردن تدریس نوین و یاددهی درس عربی
ج: سایر الگوهای فعال تدریس
د: نکات پایانی همراه با ذکر معایب کتب عربی متوسطه با جمع بندی مطالب
ه: چکیده ی مقاله

 

 

 


الف: روش های تدریس فعال
در فرآیند طراحی آموزشی، چند اصل باید رعایت شود:
1) کمک به فراگیران و تسهیل یادگیری آنان.
2) فرآیند طراحی آموزشی و پرورشی پایه بصورت منظم و اصولی اجرا گردد.
3) لازم است فراگیران نیز در تدوین طراحی آموزشی بویژه در فعالیت های آموزشی مشارکت کنند.

در فرآیند تدریس معلمان به 4 دسته تقسیم می شوند:
الف) معلمان حافظه گرا (غیر حرفه ای): فراگیران را آدم ماشینی فرض می کنند و می کوشند مغز آن ها را مانند یک مخزن پرکنند.
ب) معلمان معلم مدار (غیر حرفه ای): خود را تنها فرمان ده کلاس می دانند.
ج) معلمان عمل گرا (حرفه ای): فراگیران را افرادی خلاق و صاحب فکر می دانند.
د) معلمان شاگرد مدار (حرفه ای): به استعدادها و علایق دانش آموز توجه دارند و از روش های اکتشافی و فعال برای تدریس بهره می گیرند.
براساس نظر و تجربه اینجانب، در درس عربی اکثرا موارد "الف" و" ب" اجرا می شود و معلمان به بندهای "ج" و " د" بهای کمتری می دهند. البته عدم رعایت این بندها تنها ضعف معلم نیست بلکه بیشتر ضعف در وهله ی اول به وضعیت نامطلوب و سردرگم مطالب کتب دروس عربی دوره متوسطه (که دریک بخش جداگانه ذکر خواهد شد) و در وهله ی دوم به عدم صحیح آموزش این درس دردوره ی راهنمایی بر می گردد که باعث می شود دانش آموزان از لحاظ پایه، قوی به مراحل بالاتر راه پیدا نکنند.



خرید و دانلود روشهای فعال تدریس دردرس عربی با رویکرد نقد و بررسی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.