تعداد کل صفحات: 100
فرمت: word
پایان نامه جدید
پایان نامه مهندسی برق – قدرت متن کامل پایان نامه + منابع پایان نامه
فهرست
فصل اول: مقدمه ای بر کابلهای الکتریکی
1-1 تعریف کابل و کاربرد آن
1-2 تقسیم بندی کابل ها
1-3 کابلهای فشار ضعیف
1-4 کابل فشار قوی
فصل دوم: ساختار و انواع کابل های فشار قوی
2-1 کابلهای فشار قوی و تاریخجه آن
2-2 عایق کابل های فشار قوی
2-2-1 پلی وینیل کلراید PVC
2-2-2- پلی اتیلن (PE)
2-2-3 پلی اتیلن کراسلینک شده (XLPE)
2-3 ساختار کابل های فشار قوی متداول
2-4 ساختارکابلهای پلی اتیلن کراسلینک (XLPE)
2-5 کابل 40 کیلو ولتی روغنی با کانال روغن در هادی
2-6 کابل قطاعی 35 کیلو ولتی
2-7 کابل سه رشته قطاعی کمربندی10کیلو ولتی
2-8 کابل سه رشته سه غلافی (کابل زیر آب)
2-9 کابل 40 کیلو ولتی روغنی با لوله های ویژه روغن
2-10 کابل 66 کیلو ولتی پهن با نوار برنزی خارجی
2-11 قطعه کابل گازی 110کیلو ولتی تحت فشار خارجی
2-12 کابل روغنی 50تا 280 کیلو ولتی روغنی
2-13 کابل روغنی سه رشته قطاعی 50 تا 66 کیلو ولتی
2-14 کابل روغنی سه رشته گرد 30 تا 66 کیلو ولتی
2-15 کابل روغنی 110 تا 400 کیلو ولتی
2-16 کابل 110 کیلو ولتی تحت فشار گاز
2-17 کابل 110 کیلو ولتی تحت فشار گاز نه جزئی
2-18 کابل 110 کیلو ولتی گازی تحت فشار خارجی
2-19 کابل چهار رشته مسی افشان با پوشش داخلی و خارجی از مواد ترموپلاستیک
2-20 کابل سه رشته آلومینیومی با غلاف مسی و نوار دور آن
2-21 کابل سه رشته مسی افشان با غلاف فولادی و پوشش خارجی ترموپلاستیک
2-22 کابل 20 و 30 کیلو ولت کراس لینک پلی اتیلن
2-23 کابل سه رشته KV 10/8/5 با هادی قطاعی و عایق پلی اتیلن
2-24 کابل 20 کیلو ولت 2 رشته با مقطع 120 میلیمتر مربع
2-25 تعریف اتصالی کابل و انواع TYPE OF FAULT
2-26 علل بروز اتصالی روی کابل
2-27 گروه اتصالی ها
2-28 تعیین عمق کابل DEPTH OF THE CABLE
فصل سوم: طراحی ساختار کابلهای فشار قوی و تولید آن
3-1 مراحل تولید
3-2 روشهای کراسلینک کردن پلی اتیلن
3-2-1 روش فیزیکی
3-2-2 روش شیمیایی
3-3 غلاف دار کردن کابل فشار قوی
3-4 روکش کردن پوشش نهایی
3-5 آزمایشهای کنترل کیفیت کابلهای فشار قوی
فصل چهارم: کابل های فشار قوی ابررسانا و ساختار آن
4-1 مقدمه
4-2 ابررسانا
4-3 انواع کابل های فشار قوی ابر رسانا
4-3-1کابل های ابررسانای دمای پایین LTS
4-3-2 کابل های ابررسانای دمای بالا <!--?mso-application progid="Word.Document"?-->
4-4 انواع کابل ابرسانا<!--?mso-application progid="Word.Document"?--> از نظر دی الکتریک
4-4-1 کابل های دی الکتریک گرم
4-4-2کابل دی الکتریک سرد
دریافت فایل
دانلود طرح توجیهی و مطالعات امکان سنجی طرح
بررسی ابعاد مختلف طرح (معرفی محصول - مالی – منابع انسانی – فضا و ...)
دارای فرمت PDF می باشد.
مفصل و با تمام جزئیات – بسیار کامل و مرتب
مناسب برای شروع یک کسب و کار
مناسب جهت ارائه به دانشگاه به عنوان پروژه درسی
نگارش طرح توجیهی یک طرح کسب و کار خوب باید مانند یک داستان، گویا و واضح باشد و باید اهداف کسب و کار را به صورت موجز و کامل بیان کرده و راه رسیدن به آنها را نیز مشخص نماید. بهگونهای که سرمایهگذاران (دستاندرکاران کسب و کار) دقیقاً مفهوم را متوجه شده و خودشان نیز راغب به خواندن و درک دیگر بخشها گردند.
طرح توجیهی در واقع سندی آماده ارائه می باشد که در آن نحوه برآورد سود و زیان و سرمایه ثابت، سرمایه در گردش و نقطه سر به سر، بازدهی سرمایه، دوره برگشت سرمایه و ... بیان خواهد شد.
در صورتی که نیاز به جزئیات بیشتر و یا دریافت فهرست مطالب دارید از طریق بخش پشتیبانی و یا ایمیل فروشگاه با ما در ارتباط باشید.
مقدمه
در عصر حاضر، پیشرفت های صنعتی و بهرهگیری از آنها در عرصه های مختلف زندگی، انتقال پیام و برقراری ارتباطات را آسان کرده است. اما هنوز هم، اختلافات فرهنگی، زبانی و تواناییهای متفاوت جوامع در بهرهبرداری مناسب از وسایل انتقال ارتباطات جدید و پیشرفته در سطح وسیع و همه جانبه، جزو موانع استفاده از اطلاعات است. جامعهای که به دلیل نداشتن توان اقتصادی مناسب نتواند در همه زمینهها از علوم و تکنولوژی پیشرفته برای ایجاد ارتبط و در نتیجه انتقال اطلاعات استفاده کند، مسلماً به اندازة یک جامعه پیشرفته قدرت برابری در مقابل رویدادها و یا رفع نیازهای متفاوت اعضای خود را ندارد.
بنابراین، وجود یک وسیله برقراری و ارتباط و انتقال پیام جهانی که به قدر راههای دیگر ارتباطی نیاز به پشتوانه های اقتصادی نداشته باشد، بسیار مهم است و تمبر از جمله وسایلی است که این منظور را برآورده میکند.
تمبر بهترین وسیله ارتباطی و اطلاعاتی است. خواه بر روی آن یک شاهکار هنری نقش بسته باشد و خواه طرحی نمادی، یا یک عکس کوچک را در برگیرد. تمبر پستی این توانایی جالب توجه را دارد که اصول زیبایی شناسی را تعمیم داده و به عنوان ابزاری در خدمت فرهنگ قرار گیرد.
تمبر در جوامع مختلف بشری نقشهای مختلفی را از جهات فرهنگی و سیاسی ایفا کرده است که از بین آنها میتوان به نشر فرهنگها، ایجاد روابط دوستانه بین ملتها، برقراری عدالت و صلح جهانی، تشویق ملتهای قدرتمند برای کمک به مردم نیازمند در جهان سوم، ایجاد انگیزههای بشر دوستانه وآزادی ملتها از سلطه خودکامگان اشاره کرد.
این نیاز به ارتباط و تبادل فرهنگی ارزش تمبر پستی را بر همگان روشن میسازد. تمبر پستی با زبان تصویر، یا به عبارت دیگر استفاده از یک زبان همگانی سخن میگوید: زبانی که احتیاج به ترجمه ندارد و در همه جای دنیا و در هر فرهنگی میتواند پیام رسان باشد. این قطعه کوچک و جهانگرد ، تصویر است واجد ارزشهای هنری، همراه با خلاقیت و زیبایی که هدف خاص هنرمند راکه همانا پیام رسانی است، برآورده میکند.
هنرمند درک حس بصری پیامگیرنده را در انتقال بهتر مفاهیم در اختیار میگیرد و به کمک عوامل فنی و چاپ در به دستآوردن ماحصل کار، کوشش میکند. کاری که پیش از هرچیز یک اثر هنری است.
استفاده از تمبر فاصلههای مکانی و زبانی موجود بین ممالک را از بین رده و با یک زبان واحد، مردم دنیا را متحد میکند.
آنچه در تمبر به عنوان یک رسانهفراگیر اهمیت دارد، پیام های گوناگونی است که از طریق آن به تمام دنیا منتقل میشود. پیامی که تحت تاثیر دیدگاهها، علایق و دستاوردهای مختلف یک جامعه قرار دارد. بطوریکه مجموعه تمبرهای پستی هر کشور نمایانگر تاریخ معاصر، میراثهای فرهنگی، ایدئولوژی و روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی حاکم بر آن کشور است.
هر تمبر یک پیام بصری به همراه دارد که از دو جهت زیباییشناسی و فنی قابل بررسی است. طراحی مناسب تمبر و استفاده مناسب از عوامل فنی و چاپ میتواند در خدمت انتقال بهتر این پیام باشد.
تمبر بدون هیچگونه مانعی به اقصی نقاط کره زمین فرستاده میشود و پیام نهفته خود را بیهیچ اداعی به گیرنده پاکت میرساند و به علت گستردگی استفاده از تمبر در جهان، پیام تمبر میتواند از مرزهای یک کشور بگذرد و به کشورهای دوست و متحد و یا مخالف و حتی دشمن برسد و اینجاست که با جرات میتوان گفت تمبر مخاطبانی بمراتب بیشتر از تیراژ خود و جمعیت کشوری که تمبر در آن منتشر شده ، دارد.
آنچه در تمبر به عنوان یک رسانه فراگیر به چشم میخورد، پیامهای گوناگونی است که از طریق آن به تمام مخاطبین منتقل میشود.
امروز نمیتوان کشوری را، گرچه چندان هم پیشرفته بینیاز از مکاتبات و در نتیجه فاقد تمبر پستی تصور کرد.
تمبرپستی چیزی بیش از یک برچسب ساده و وسیلهای موثر برای ارتباط و پیوند انسانهاست. تمبر پستی یک زبان است، عاملی است که فاصله ها را کوتاه میکند، هرگونه مانعی را از سر راه برمیدارد. مظهری از زیبایی و جاودانگی آفرینشهای بشری است.
تمبر آیینه فرهنگهاست، تمبر گرچه یک اثر کوچک هنری است ولی در پس آن تاریخی نهفته است. ازهمان آغاز تشکیل پست به صورت جدید و امروزی مساله پرداخت کرایه پستی و اینکه چه کسی(گیرنده و یافرستنده) باید آن را بپردازد و چگونه ارسال یک نامه را عملی سازند از مشکلات ادارات پست به شمار میآمد.
مشکلاتی که در حین رد وبدل کردن نامهها و مرسولات پیش میآمد زمینه را جهت اختراع تمبر آماده کرد.
1- تاریخچه
پست و حمل نامههای به وسیله چاپاران تاریخچهای بسیار قدیمی دارد و بویژه در بعضی کشورها از قدیم ترین ایام به این امر توجه خاصی مبذول شده است.
سرگذشت به وجود آمدن تمبر در دنیا از پست جدا نیست. همانطوری که واژههای آنها نیز در اکثر موارد از یکدیگر مجزا نمی باشد. ولی تاریخچه تمبر بسیار جدیدتر از آن است.
قبل از پرداختن به موضوع تاریخچه تمبر ضروری است ریشه و معنی و مفهوم کلمه تمبر مورد ارزیابی قرار بگیرد.
درباره پیدایش و ریشه گرفتن کلمه تمبر در فرهنگهای لغات مختلف توضیحاتی داده شده است.
الف- تمبر:
کاغذ کوچک چهارگوش که بر آن نشان پستخانه چاپ میشود و در پستخانه بر پاکت و غیر آن چسبانده میشود که نشان ادای کرایه پست است و نیز در ادارات دولتی نشان ادای حق دولت است که بر کاغذها چسبانده می شود.
تمبرTamber: (فرانسه Timbre) برگهای کوچک که در ادارات پست طبع و در مقابل اخذ حق حمل و نقل نامه ها و غیره بنامه و محمول الصاق کنند.
تمبر پست:(Timbre De Post) تمبر دولتی که به پاکتها یا بستهها الصاق میکنند تا معلوم شود که مخارج حمل آن پرداخت شده است.
تمبر Timbre علامتی رسمی و معمولا کاغذی که در مقابل پرداخت مالیات یا عوارض یا مخارج حملنامه یا محمولات پستی بعنوان اعلام وصول وجه دریافت شده بر اسناد یا اشیاء مربوط چسبانیده میشود.
ب- اختراع تمبر:
در سال 1607 میلادی ، یک شرکت پستی در ونیز، کاغذهای مخصوص را برای نامه انتشار داد که تصویر شیر کلیسای سن مارک بر روی آن چاپ شده بود و کلیه مردم مجبور شدند که مطالب خود را روی آن کاغذها بنویسند.
در قرن هفدهم میلادی،(سال 1653) در شهر پاریس فردی به نام ولییه قصد داشت پست کوچکی تاسیس کند. به همین علت نوعی کاغذ که روی آن عبارت«کرایه پرداخت شده» ذکر گردیده بود تهیه و به مردم عرضه داشت. روی این کاغذها بایستی مطالب لازم رانوشته و درون صندوقهای مخصوص انداخته تا به مقصد ارسال شود و پرداخت قیمت آن شامل حقالزحمه رساندن نامه هم بود این پوششها مقدمه تمبر پست بود که بعدا معمول گردید. با استفاده از این پوششهاکه در فرانسه مرسوم شده بود.
تمبر پستی و تبلیغات
تمبر پستی یکی از بهترین وسایل ارتباطی و انتشار اطلاعات است. خواه بر روی تمبر پستی یک شاهکار نقش شده باشد یا یک طرح نمادی و یا یک عکس کوچک: تمبر پستی این توانایی شگفت انگیز را دارد که اصول زیبایی شناسی را تعمیم داده، همچون ابزاری در خدمت فرهنگ درآید، اطلاعات را منتقل سازد و گاه حتی به سبب ماهیت ساده سازی خود مفاهیمی را که اغلب ممکن است پیچیده و بغرنج باشد در کسری از ثانیه تفهیم کند. تمبرها که در ابتدا جهت رفع مشکلات وصول هزینه های پستی مورد توجه قرار گرفته بود، بعدها به عنوان معیاری برای سنجش سطح فرهنگی یک کشور به شمار آمدند.
تحولات و دگرگونیهای دنیای امروز باعث به وجودآمدن تمبرهای تازهای شد تمبرهای پستی دارای انواع و اقسام مختلفی است که در این بخش به معرفی آنها پرداخته شده است.
1ـ انواع و اقسام تمبرهای ایران و مدت اعتبار پستی آنها
اگرچه در آغاز هدف از چاپ تمبر ارتباطی مستقیم با کاربردهای آن داشته و عبارت از ایجاد تسهیلاتی در امر وصول هزینههای پستی بوده، ولی با گذشت زمان، به علت نیازهای جوامع و نیز طرح مسائل فرهنگی، هنری، علمی، تاریخی، اقتصادی و... در تمبرها، به تدریج چاپ تمبر با اهداف دیگر توأم شده و بدیهی است که کشور ما نیز از این امر برکنار نمانده و مسئولان و برنامهریزان پست کشور اهداف دیگری جز مصارف پستی را نیز در زمینة طراحی و عرضة تمبر مورد نظر قرار دادهاند و همین امر باعث شده تا تمبر ایران دارای انواع و اقسام مختلفی گردد که در زیر به مشخصات و ویژگیهای هر یک اشاره میشود.
الف ـ تمبر جاری
تمبرهای جاری، اصطلاحاً به تمبرهایی گفته میشود که اداره کل پست برای رفع نیازمندیهای پستی مردم منتشر و در سراسر کشور عرضه میکند. این نوع تمبرها، برحسب ضرورت، از نظر تیراژ در سطح بالایی منتشر میشوند و برحسب موارد مصرفی که دارند دارای رنگ و قیمتهای گوناگونی هستند. تمبرهای جاری در همه جای کشور توسط دفاتر و مراکز پستی و حتی گاهی اوقات توسط فروشگاههای عادی در اختیار مصرفکنندگان گذاشته میشود و برای انتشار و فروش آن نیز هیچ گونه تبلیغی ضروری نیست و تنوع سریها و قطعات آنها هم زیاد است. ویژگی دیگر تمبرهای جاری این است که برای مصرف آنها هیچگونه محدودیت زمانی وجود ندارد.
ب ـ تمبرهای یادبود در شرکتها دولتی و نیمه دولتی و غیردولتی
تمبرهای یادبود، اگرچه مانند تمبرهای جاری دارای ارزش پستی است و میتواند برای مصارف پستی مورد استفاده قرار گیرد، ولی انتشار آنها تابع شرایط و مقررات خاصی است. اصولاً تمبر یادبود همانطور که از نامش نیز پیداست به مناسبتهای مختلفی نظیر روزها و مناسبتهای مهم بوده است.
استفاده از مواد رنگی در مرکبهای مورد استفاده در چاپ تمبر باعث حصول نتیجه بهتر در انتشار تمبرها خواهد شد.
رنگینه ها و مواد رنگی که در مرکب های رنگی مورد استفاده قرار میگیرد دارای انواع و اقسام مختلفی است که ضمن اهمیت داشتن، در ارائه تمبر بهتر، مانند اثر انگشت تمبر است و به شناسایی تمبرهای جعلی کمک می کند. و اگر بتوان بدون پرداختن به جزئیات فنی تهیه و ساخت تمبرها، تمبرشناسی را تنها یک سرگرمی دلپذیر و صرفهجویانه پنداشت، باید اذعان کرد که به دست آوردن یک شناخت کلی در این زمینه ها برگی برنده ای است که به کمک آن می توان تفاوت هی بین تمبرها را به خوبی تشخیص داد.
طراحی تمبر به لحاظ قطع و اندازه کوچک آن ، دارای ویژگی های خاصی است که با سایر موضوع های هنری (پوستر….) متفاوت است.
مواد رنگی و انواع آن، مختصری درباره چاپ تمبر و نحوه آن و نیز مراحل انتشار تمبر در ایران و تکنیکهای اجرایی و ابزار مورد استفاده در طراحی و آشنا بودن طراح به سیستمهای مختلف چاپی از مسائل مورد بحث در این بخش است.
2-رنگینه ها و مواد رنگی در تمبر
تاریخچه تمبر شناسی نشان میدهد که کاربرد مواد رنگی در مرکبهای مورد استفاده در چاپ تمبر بتدریج افزون شده است. کاربرد مواد رنگی خاکستری با استفاده از دوده زغال در تمبرهای اولیه متداول بوده است. رنگهای زرد، قرمز ، قهوهای از مواد رنگی موجود در گیاهان ، مانند ایندیگو(نیل) و رنگهای حیوانی مانند کوچینال نیز گرفته شده است. امروزه بیشتر از مواد رنگی و رنگینه های سنتزی آلی ، که برای چاپ تمبرهای رنگی مقاومترند، استفاده می شود.
رنگینهها و مواد رنگی مورد استفاده در تمبر جزو مهمترین اجزا سازنده مرکب های رنگی به شمار می روند. با وجود این، روغنها ، پرکنندهها، رزین ها و صمغهای موجود در مرکب نیز می توانند بر نمای ظاهری یک تمبر تاثیر داشته باشد. بررسی های انجام شده به کمک اسپکتروفتومتری انعکاسی، اطلاعات زیادی در این باره در اختیار گذاشته است. از نظر تمبر شناسها، رنگینه ویژه یا ترکیب در صد مواد رنگی به کار رفته در مرکب چاپ، اهمیت فراوان دارد. زیرا همچون اثر انگشت تمبر است و به شناسایی تمبرهای جعلی کمک میکند. بسیاری از مواد رنگی مورد استفاده در قرن نوزدهم ماهیت معدنی داشته است. برای مثال ، زرد(از نیترات سرب) قرمز یا سیاه (از اکسید آهن) سفید(از اکسید سرب) آبی (فروفری سیانیت) و سبز (از اکسید کرم) را می توان نام برد. این مواد، وقتی با یک روغن مناسب ، بدون حل شدن ، مخلوط شوند، به طور یکنواخت به صورت معلق در میآیند و رنگینه نامیده میشوند. نمونه ای از رنگینه های اولیه،آبی اولترامارین است که از سنگ آبی لاجورد بدست میآمد. از مواد رنگی گیاهی یا حیوانی مانند(اندیگ) آبی و (کوچنیال)قرمز نیز استفاده شده است. این مواد را معمولا رنگ مینامند . زیرا در روغن با محلول مرکب حل نمیشوند و سرانجام تعدادی رنگ سنتزی نیز از قطران ذغال سنگ تولید شده بود. قبل از آنکه این مواد رنگی یا رنگینهها به عنوان مرکب در چاپ تمبرهای پستی استفاده شود، چند ماده شیمیایی دیگر باید به آنها افزود: از روغن کتان یا نفت تصفیه شده به عنوان حلال مواد رنگی استفاده میشود.
مواد بیاثر شیمیایی مانند هیدروکسید آلومینیم یا کربنات کلسیم به عنوان پرکننده و به منظور کورکردن مرکب مصرف شده است.
یک عامل خشک کننده که شامل عناصری مانند منگنز و کبالت است و همچنین رزینها، حلالها ، مومهاو نرم کنندهها اغلب به مرکب افزود میشوند تا روانی مورد نظر و قوام مناسب به آنها داده شود. بسیاری از مواد سمی ، جای خود را به مواد سنتزی آلی دادهاند. برای مثال رنگهای اتیلین میتوانند بسته به عملیات شیمیایی اجرا شده بر روی مولکول اتیلین اولیه هر رنگی داشته باشند. مواد رنگی گوناگون و رنگینه هایی که معمولا برای چاپ تمبرهای پستی مورد استفاده قرار می گیرند به شرح زیر است:
مواد رنگی و رنگینه های مورد استفاده در چاپ تمبر پستی
رنگ های زرد:
الف- زرد دی آریلید(گاهی آنرا دی کلرو بنزیدن نیز مینامند)
ب- زرد هانزا
ج- زرد اکسید آهن
رنگهای نارنجی
الف- نارنجی دی نیترواتیلین
ب- نارنجی دی انیسیدین
رنگهای قرمز:
الف- قرمز لاک(نمک کلسیم)
ب- لیتول رابین(نمک کلسیم)
ج- قرمز(نمک های کلسیم و باریم)
رنگهای آبی:
الف- آبی فنالوسیانین مس
ب- آبی قلیلیی نوع تری فنیل متان
ج- آبی آهن(آبی میلوری)
رنگهای سبز:
الف- سبز فنالوسیانین
ب- سبز مالاگیت
رنگهای بنفش:
الف- بنفش متیل
ب- بنفش کربازول
رنگهای سیاه:
الف- دوده زغال ، دوده نفت و کوره
ب- سیاه اکسید آهن
رنگهای سفید:
الف- دی اکسید تیتان(کدر)
ب- کربنات کلسیم (شفاف)
ج- باریت ، سولفات باریم(شفاف)
3- مختصری درباره چاپ
برای داشتن یک تمبر خوب تنها توجه به موضوع، پیاده کردن ایده به صورت طراحی مناسب و خلاق، به طوری که بازگو کننده موضوع مورد نظر باشد، کافی نیست. بلکه عوامل دیگری نیزدر این میان دخیل است که از جمله آنها استفاده ازچاپ مناسب با استفاده از مرکب مرغوب، کاغذ مناسب، عملیات مناسب در تهیه فیلم، کپی و همچنین داشتن چاپگران متخصص است که می تواند تمبر را تا سطحی ایده آل بالا ببرد . یعنی دستیابی به آن درجه از چاپ وتکنیک های آن از نظر صنعت چاپ با خبر بوده واطلاعات لازم به متخصصان شاغل دراین کار برسد. به همین جهت در این جا مختصری به چاپ وانواع آن اشاره می شود. از جمله انواع چاپ، چاپ گود یا هیلوگروار است که پیدایش آن را به زرگرهای فلورانس نسبت می دهند. آنها فلزهای مختلف را با ابزار دستی گود می کردند وبرای مشخص ساختن سطح فلز وفرورفتگی ها از گوگرد به منظور سیاه کردن قسمتهای گود شده فلز بهره می گرفتند که این روش سیاه قلم نام گرفت.
این نوع چاپ ر ا باید در حکاکی روی فلز وساختن مهرهای فلزی مهم دانست که از زمانهای بسیار دور وبویژه در کشورهای شرقی وایران انجام می گرفته است. اما در اروپا یک گراورساز فلورانسی به نام ماسفینی اورا به وسیله محلولی از دوده، داخل گودی سیاه قلم را پر کرد وبر روی کاغذ منعکس ساخت که این امر شروع تهیه وچاپ گراورهای گود در اروپا بود. اما روش دیگری نیز برای تهیه گراورگود در قرن شانزدهم میلادی بوجود آمد به این ترتیب که روی صفحه مسی را قشری از موم می کشیدند. سپس با قلم مخصوص، طرح ونقش را روی آن پیاده کرده وبعد آن را در معرض اسید قرار می دادند. سپس با قلم مخصوص، طرح ونقش را روی آن پیاده کرده وبعد آن را در معرض اسید قرار می دادند. در نتیجه محل هایی که فاقد ژلاتین بود، توسط اسید خورده وگود می شد.
4- چاپ تمبر ومراحل انتشار آن
چاپ تمبر مانند چاپ اسکناس یک رشته تخصصی است ، سیستمهای چاپ البته تفاوتی با یکدیگر ندارد وچاپ تمبر نیز همان چاپ های شناخته شده است. فقط کاغذ تمبر واسکناس دارای ویژگی هایی است که با کاغذهای دیگر تفاوت اساسی دارد وچاپ آنها با همان روشهایی صورت می گیرد که کارهای دیگر ، (معمولاً با افست و چاپ گود) چاپ می شود. تنها تفاوت در یک رشته تکنیک هاست. این تفاوت ها در مرحله طراحی وتهیة اورژینال، هم در آماده سازی وکارهای پیش از چاپ وهم در خود چاپ وجود دارد.
غالباً تصور می شودکه برای چاپ تمبر، ماشین ها وسیستم های چاپی ویژه ای به کار گرفته می شود. اما چنین نیست، درست است که روشها وماشین های ویژه ای به طور انحصاری برای چاپ تمبر، وجود دارد، ولی همیشه چاپ تمبر تنها با آن ماشین ها صورت نمی گیرد، سیستم مناسب چاپ تمبر، معمولاً براساس توجیه فنی و اقتصادی معینی انتخاب می شود. در درجه اول اورژینال نشان می دهد که آیا با روش فتولیتوگرافی وافست بهتر می توان چاپی نزدیک به اورژینال به دست آورد یا با چاپ گود یا…. و در درجه دوم صرفه اقتصادی کار مطرح است. و این که هزینه تمام شده تمبر با توجه به همه هزینه ها( انواع کاغذ، مرکب و آماده سازی چاپ ) در کدام روش پایین تر خواهد بود.
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 23 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید