دانلود درس پژوهی پایه اول دبستان سوره ی کوثر کامل و آماده بافرمت ورد قابل ویرایش تعدادصفحات 30
در این درس پژوهی کلیه مستندات و مراحل اجرا به طور کامل رعایت گردیده است
هدف کلی :
آموزش قرآن دبستان اهداف جزئی: 1- آموزش سوره کوثر 2- آشنایی با روخوانی سوره کوثر اهداف رفتاری : 1- به معنای عبارات ساده قرآنی به زبان شعر آشنا شود . (دانش) 2- در تصویر شعر هر چیزی را می بیند بیان می کند (دانش) 3- جهت قرائت صحیح ایات قرآنی تلاش می کند (مهارت) 4- با قرائت ساده قرآنی اشنا می شود (دانش ) 5- به همکاری و مشارکت با دوستانش علاقه نشان می دهد .(نگرشی) وسایل آموزشی مورد نیاز : کتاب درسی – ماژیک – دانش اموزان – تابلو – لوحه – ضبط صوت – نوار کاست رفتار ورودی : ورود به کلاس – برقراری ارتباط با فراگیران – مشاهده تکالیف و حظور و غیاب ، معلم وارد کلاس میشود و با روی گشاده و چهره ای شاداب و زبان کودکانه سلام و خوشامد می گوید و احوالپرسی می کند . سلام سلام بچه ها ، گلهای ناز و زیبا ، خوب و خوشید ایشالله حالتون خوبه بچه ها ؟ بچه ها می گن (طبق عادت ) بله خوبیم معلم می گه : وای وای باز یادتون رفت ! چی باید می گفتید ؟ وقتی کسی حالتون رو می پرسه چی باید بگید ؟ دو سه نفر از بچه ها می گن : الحمدالله معلم : آفرین – هزار آفرین بچه های گلم الحمدالله حالا حوشگلای من بگید الحمدالله یعنی چی ؟ بچه ها : یعنی شکر خدا خوب عزیزانم پس الحمدالله شکر خدا که خوب و خوش و سلامتید سرحال و پر انرژی ، خدارو شکر می کنم که یک روز دیگه رو توفیق داده تا در کنار هم باشیم و قرآن بخونیم . شکوفه های قرآنی همیشه باید سرحال و پر انرژی باشن آخر شاد و پر انرژی بودن هم یک جور تشکر از خداوند مهربونه که به ما همه چیز داده باز هم میده ، مهربونه همه مارو دوست داره خیلی هم دوست داره حتی از مامان و بابا هم بیشتر حتی از اون کسی که مارو بیشتر از همه هم دوس داره بیشتر. (حضور و غیاب ) خوب : عزیزان دلم فرشته های من همه حاضرن ؟ بچه ها : بله یکی از بچه ها می گه خانم نرگس غایبه ! معلم : ای وای چرا مریم جون شما می دونی ؟ مریم : خانم ما هر روز با هم میایم مدرسه امروز رفتم در خونشون با هم بیایم مامانش گفت مریض شده حالش خوب نیست . معلم : با چهره ای ناراحت می گه : خیلی ناراحت شدم اخه شما فرشته ها هم مثل بچه خودم می مونید و همتون خیلی دوست دارم و اگه یک روز حالتون خوب نباشه و نبینمتون من هم خیلی ناراحت می شم . خوب بچه های گلم پس بیاید همگی برای نرگس جون دعا کنیم تا زودتر حالش خوب بشه هم برای نرگس جون هم همه مریضای دیگه . خوب نازنینهای من ، حالا برای شروع کلاس یک صلوات بفرستید تا کلاس مون با عطرش خوشبو بشه ، در این حال معلم ( به نام خدا ) را پای تابلو می نویسد و از دانش آموزان می پرسد ، هر کاری رو با چی شروع می کنیم گلهای من ؟ بچه ها : با نام خدا . معلم : آفرین به شما که همتون بهترینید. معلم ابتدا دانش آموزان را با آداب خواندن قرآن آشنا کرده ، به این ترتیب که اولین کار در خواندن قرآن اینست که وضو بگیریم . و قبل از شروع درس قرآن معلم با ظاهری آراسته و تمیز و مرتب و لباسی با رنگ روشن و آرام پوشیده و در کلاس قرآن از عطر و گلاب استفاده می کند و مقداری عطر و گلاب به کلاس می پاشد و به بچه ها می گوید حالا که می خواهیم قرآنو شروع کنیم کلاسمون رو پر از عطر کنیم تا فرشته های خداوند رو به کلاسمون دعوت کنیم . بچه ها خوبم آخه هر وقت یک عده جایی جمع می شن تا قرآن رو یاد بگیرند یا بخونن فرشته های آسمون که خیلی قرآنو دوست دارن و قرآن خوندن بچه های خوب رو دوست دارن زود میان تا ببینن کیه که اومده تا قرآن بخونه و براش یک عالمه جایزه های خوب بهشتی در نظر بگیرن و آماده کنن . ارزشیابی تشخیصی : خوب بچه های گلم ببینم درس قبلتون رو یاد گرفتید ؟ پیام قرآنی جلسه پیش چی بود ؟ بچه ها : الحمدالله افرین هزار آفرین خوب الحمدلله یعنی چی ؟ بچه ها یعنی شکر خدا. خوب حالا بگید کدوم سوره رو جلسه پیش یاد گرفتید ؟ بچه ها : سوره توحید حالا همه با هم و یکصدا بلند سوره توحید رو بخونید . آفرین مرحبا هزارهزار افرین به شما که اینقدر خوب سوره توحید رو یاد گرفتید . خیلی خوشحالم کردید . حالا خدای مهربونم شمارو بیشتر و بیشتر دوست داره آخه هر چی بیشتر قرآن یاد بگیرید و بخونید خدای مهربون هم شمارو بیشتر دوس داره . دیدن تکالیف : خوب بچه ها جونم ببینم کتاباتونو نقاشی و تکلیف پیام قرآنی جلسه پیش رو انجام دادین بذارین رو میز ببینم . همه انجام دادن : آفرین خیلی خوب انجام دادید عزیزانم افرین. معلم خیلی با انرژی و شوق فراوان بچه ها تشویق می کنه تا اونها به انجام تکالیفشون علاقمند بشن و مدام با گفتن مرحبا و هزار هزرا افرین اونهایی رو که تکالیفشون رو خوب انجام دادن تشویق می کنه تا کلاس هم پر از شادی و انرژی بشه . در ضمن به بچه ها بگیم همه با هم شکر نعمتهای خدارو بخونن .
آنچه در این مجموعه وجود دارد:
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
تبین ضرورت و اهمیت موضوع
یک دوره درس پژوهی
برنامه ریزی درس پژوهشی
اهداف کلی
هدف درس پژوهی
حیطه عاطفی
نحوه تقسیم کار
ویژگی های طرح درس ( سناریو )
زمان بندی نحوه اجرا
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
ارزشیابی تدریس
طرح درس
تدریس اول
*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه
جلسه دوم درس پژوهی
تعیین امکانات مورد نیاز
ارزشیابی تدریس
معایب تدریس :
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی
ارایه گزارش پایانی
دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعف
راهبرد های یاد دهی – یادگیری
ابزار و امکانات مورد نیاز گروه
چالش های فرا روی گروه :
روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی:
امکانات مورد نیاز گروه
نتایج حاصله:
فهرست منابع و مآخذ :