لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه14
فهرست مطالب
۱ پیشینه ۲ مکاتب ۳ مکتب بغداد ۳.۱ پیشینه ۳.۲ فرم شناسی ۳.۳ کتب مکتب بغداد ۴ مکتب سلجوقی ۴.۱ فرم شناسی ۴.۲ کتب مکتب سلجوقی ۴.۳ سفالهای منقوش مکتب سلجوقی ۵ مکتب تبریز ۱ ۵.۱ فرم شناسی ۵.۲ کتب مکتب تبریز ۱ ۶ مکتب شیراز(سده ۸) ۶.۱ کتب مکتب شیراز(سده ۸) ۷ مکتب جلایری ۷.۱ فرم شناسی ۷.۲ کتب مکتب جلایری ۸ مکتب شیراز(سده ۹) ۸.۱ فرم شناسی ۸.۲ کتب مکتب شیراز(سده ۹) ۹ مکتب هرات ۹.۱ فرم شناسی ۹.۲ کتب مکتب هرات ۱۰ کمالالدین بهزاد(هرات ۲) ۱۰.۱ فرم شناسی آثار بهزاد ۱۱ جستارهای وابسته ۱۲ منابع
پیشینه
اولین آثاری که بتوان نام نقاشی بر آنها نهاد در غار دوشه لرستان و با حدود هشت تا دههزار سال قدمت به دست آمده٬و در دوره تاریخی آنچه را که بتوان نقاشی نامید در دیوارنگاریهای اشکانی و ساسانی میتوان دید٬با ورود اسلام به ایران این کشور تا مدتها به دست امویان و عباسیان اداره شد و از آن پس با روی کار آمدن سلسلههای ایرانی سامانیان٬غزنویان و آل بویه استقلال از دست رفته ایرانیان تا حدودی به آنها بازگشت.
از این پس زمینه برای احیای هنر و فرهنگ ایرانی به فراهم شد و هنر ایرانی در خدمت اسلام درآمد٬عمده آثار به دستآمده در این دوران شامل مصور سازی کتب و کمتر شامل نقاشی دیواری کاخهاست.
همچنین عنوان میشود که مسلمین در حین ترجمه آثار یونانی و بیزانسی تصاویر این کتب را نیز کپی برداری کردهاند.
مکاتب به منظور درک و توضیح بهتر تاثیر و تاثرات نگارگری ایرانی آن را در دورههای مختلف حکومتی سلسلههای ایرانی و یا پایتختهای همین حکومتها٬همچون مکتب سلجوقی٬عباسی٬شیراز یا