دانلود مقاله نرم افزار ریاضی و آمار ( اکسل)

 

 

 

فایلهای اکسل خود را در گوگل ایجاد کنید
معرفی Google Docs :
یکی از خدمات شرکت گوگل Google Docs است که توسط آن می توان فایلها Documents(word) ، SpreadSheets (Excel) ، Presentation(PowerPoint) را ایجاد کرد.
از جمله امکانات دیگر این تکنولوژی رایگان شرکت گوگل می توان به موارد :
ایجاد فایلها :
به سادگی می توان کارهای اولیه مانند بالت، مرتب سازی، ساخت جدول، فرمول نویسی و عوض کردن فونت را انجام داد البته به صورت مجانی .
• آپلود فایها:
Google Docs انواع فایهای متداول و معمول مانند :
Doc , XLS , RTF , CSV , PPT , ODT , ODS و ...
را قبول می کند ، می توانید این فایلها را آپلود کنید.
• سادگی کار: مانند سایر نرم افزارها با Toolbar ها کار می کنید .
• Share کردن فایلها و کار با آنها:
• می توانید به صورت همزمان روی فایلهایتان با سایر همکارانتان کار کنید، آنها را دعوت کنید تا فایلتان را مشاهده کنند.
• می توانید تنظیم کنید که چه کسانی اجازه دیدن داردند و چه کسانی اجازه ویرایش
• می توانید همزمان روی فایهایتان کار کنید، و در ضمن نسخه های قدیمی فایل نیز موجود است و از Chat آنلاین گوگل نیز استفاده کنید.
روی لینک زیر برای دیدن نمونه فایلی که به اشتراک گذاشته شده است و برای عموم قابل دیدن است کلیک کنید
Published File (اگر من که بوجود آورنده این فایل هستم به شما اجازه بدهم می توانید این فایل را ویرایش کنید)
نمونه فایل آموزش به صورت اکسل (این فایل بر روی سرور گوگل است و یک فایل داینامیک است یعنی اگر من فایل ویرایش کنم شما با ویرایش جدید فایل را دانلود می کنید بدون اینکه مجبور باشم لینک را آپدیت کنم)
دسترسی و امینت:
فایلهای شما بر روی سرور گوگل هستند و از هر نقطه دنیا به صورت Web base قابل دسترس و هر زمان از طریق اینترنت و بدون نیاز به هیچ نرم افزاری قابل استفاده می باشند.
فایها را به سادگی کپی و Export می کنید.
به سادگی آنها را بر روی وب قرار می دهید
شروع کنید:
• اگر در Google شما Account ندارید ، ایجاد کنید . (منظور همان ایمیل است J)
• Login کنید . (منظور این است که وارد ایمیل خود شوید)
• روی لینک Documents کلیک کنید. (این لینک در بالای صفحه ایمیل شما نشان داده شده است.)
• خوب ادامه دهید ، با کمی دقت و حوصله خودتان متوجه خواهید شد که تا چه اندازه کار اینجا ساده است . به عکس زیر هم دقت کنید.)
3 ترفند بسیار کاربردی در نرم افزار Excel
مطمئنأ شما نیز پس از نصب بسته نرم افزاری آفیس ، با نرم افزار Microsoft Office Excel برخورد داشته اید. اکسل نرم افزاری قدرتمند برای محاسبه ، مدیریت و تحلیل داده ها می باشد. بسیاری از کاربران عملیات آماری و اعدادی خود را با این نرم افزار انجام میدهند. اکنون قصد داریم به معرفی 3 ترفند بسیار کاربردی در اکسل بپردازیم. این ترفندها عبارتند از "کشیدن چارت در چند ثانیه" ، "کپی کردن Chart Formats" و "لینک کردن Autoshape و Textbox با اطلاعات داخل سلول". یقینأ استفاده از این ترفند میتواند کار با اکسل را برای شما آسان تر و بهینه تر نماید.
کشیدن چارت در اکسل در چند ثانیه
در واقع در دو مرحله بسیار ساده شما میتوانید به سرعت یک چارت در اکسل بکشید:
1- یک سلول را در میان جدولی که میخواهید اطلاعات آن به شکل چارت رسم شود انتخاب کنید.
2- کلید F11 را فشار دهید.
چارت شما آماده است ! اکسل چارت شما را در یک Chart Sheet جدید ایجاد میکند. شما میتوانید سایر تنظیمات را طبق روش معمول انجام دهید.
کپی کردن Chart Formats در اکسل
همانگونه که میدانید تنظیمات مربوط به فرمت چارتها در اکسل بسیار وقت گیر و گاه کسل کننده است. آیا تا به حال چارتی را در اکسل ایجاد کرده اید که به نظرتان فرمت مناسب و ایده آلی داشته باشد و دوست داشته باشید سایر چارتهایی که ایجاد میکنید یا قبلا کشیده اید همین فرمت را داشته باشند؟ در این ترفند روش بسیار ساده ای را برای کپی کردن Chart Formats حتی بین فایلهای مختلف معرفی خواهیم کرد.
1- چارتی که فرمت دلخواهتان را دارد انتخاب (select) کنید.
2- با فشردن دو کلید ctrl+C چارت را کپی کنید.
3- چارت مقصد که میخواهید فرمت آن را تغییر دهید را انتخاب (select) کنید.
4- از منوی edit بالای صفحه گزینه Paste Special را انتخاب کنید.
5- در پنجره ظاهر شده گزینه Formats را انتخاب کرده و Ok کنید. به همین سادگی کلیه فرمتهای چارت شما کپی شد.
لینک کردن Autoshape و Textbox با اطلاعات داخل سلول در اکسل
آیا تا به حال به مرتبط کردن یک text box یا یک AutoShape به یک سلول نیاز پیدا کرده اید؟ با این ترفند شما می توانید اطلاعات یک سلول را به یک text box یا یک AutoShape بصورت لینک منتقل کنید.
1- اولا یک text box یا یک AutoShape رسم کنید.
2- حالا text box یا AutoShape ایجاد شده را انتخاب (select) کنید.
3- روی formula bar (نوار بالای صفحه که فرمولها در آن نمایش داده میشوند) کلیک کنید و علامت = را تایپ کنید.
4- حال بر روی سلول مورد نظرتان کلیک کنید و کلید enter را فشار دهید. همانطور که مشاهده می کنید اطلاعات سلول مور نظرتان به text box یا AutoShape بصورت لینک منتقل شده است. حالا میتوانید از روشهای معمول format دلخواهتان را به text box یا AutoShape بدهید.
باگ اکسل 2007 و hotfix آن
در واقع این اشتباه در نحوه نمایش این محاسبه است نه خود محاسبه، مثلا اگر شما محاسبه زیر را وارد نمایید :
77.1*850+2
که اکسل عدد 65537 را نشان می دهد.
این باگ از آنجا نشات می گیرد که اکسل کلیه محاسباتش را به صورت باینری انجام می دهد مثلا عدد 77.1 برای اکسل یعنی :
0100 0000 0101 0011 0100 0110 0110 0110
0110 0110 0110 0110 0110 0110 0110 0110
و در واقع بعد از اینکه محاسبه ای به صورت باینری انجام شد، اکسل آنرا به صورت یک رشته ی متنی نشان می دهد ، و باگ فوق در نحوه نمایش است .

 

به 0101 هایی که در بالا پشت سر هم تکرار شده است دقت کردید، این موضوع مانند وقتی است که شما 1/3 را محاسبه می کنید، و عدد .3333333 بدست می آید و حال تصور کنید که 1/3*3 را محاسبه می کنید، یعنی .9999999 می شود ، نه عدد 1 !!
دلیل این موضوع خارج از بحث این مقاله است و شما می توانید برای اطلاع بیشتر به لینکهای زیر مراجعه کنید.
IEEE 754-1985
Floating-point arithmetic may give inaccurate results in Excel
مایکروسافت در لینک زیر HOTFIX این باگ را قرار داده است که آنرا دانلود و نصب می کنیدو با نصب آن این مشکل نشان دادن بر طرف می شود.
Description of the Excel 2007 hotfix package: October 9, 2007
نتیجه:
مایکروسافت فقط ظاهر اکسل ۲۰۰۷ را تغییر نداده بلکه مجدد آنرا تولید کرده است و ساختار نرم افزار تغییر کرده و بهبود پیدا شده است.
حسابداری : محاسبه مالیات حقوق و دستمزد
مقاله زیر توسط آقای بیژن باقری نژاد تهیه و تنظیم شده است و امیدوارم که برای دوستان مفید فایده قرار گیرد ، در ضمن از لطف و زحمات ایشان صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم . / (فرشید میدانی)

 


این فرمول در واقع یک فرمول تو درتو می باشد که برای محاسبه مالیات حقوق و دستمزد یک شخص در ماه مورد استفاده قرار می گیرد .لازم میدانم که بگویم اولا این فرمول نیاز مختصری به دانستن حسابداری دارد وثانیا اینکه اعداد مندرج در فرمول براساس جدول مالیات حقوق ودستمزد می باشد که همه ساله بر اساس یک فرمول خاص محاسبه شده واز طریق وزارت اقتصاد و دارائی به اطلاع تمامی شرکتها می رسد که شرکتها نیز بایستی مالیات حقوق را بر این اساس محاسبه و از حقوق کسر نمایند .ناگفته نماند که اعدادمورد محاسبه درفرمول در سال 1385 مورد استفاده قرارمی گرفته است. بنابر این به محض منتشر شدن جدول مالیاتی سال 1386 فرمول را به روز خواهم کرد و در اختیار دوستان قرار می دهم تا بتوانید مالیات حقوقتان را به راحتی محاسبه نمایید.(به غیر از شر کتهای دولتی )
چگونگی محاسبه فرمول :
در محاسبه مالیات حقوق . همیشه دارای یک مبلغی هستیم که به آن معافیت مالیاتی می گویند در حقیقت برای عادلانه تر شدن مالیات مبلغ حقوق در یافتی تا این مبلغ از پرداخت مالیات معاف خواهد بود مابقی حقوق در یافتی مستقیما به جدول مالیاتی برده شده ومحاسبه می شود .
مثال 1 :
کل حقوق در یافتی شخصی در پایان ماه معادل 25,500,000 ریال می باشد مالیات این شخص به ترتیب زیر خواهد بود .
2,500,000 کل حقوق در یافتی
(2,160,000) میزان معافیت
340,000 مانده ضربدر 10 درصد
34,000 میزان ما لیات

 

نکته قابل توجه اینکه چون افراد در جامعه دارای مبلغ حقوق های مختلف می باشند بنابر این همیشه باقیمانده فوق با نرخ ثابت ده درصد محاسبه نخواهد شد . بنابر این لازم است که نرخ های محاسبه با توجه به افزایش حقوق نیز افزایش یابد چرا که در این صورت پرداخت مالیات عادلانه تر خواهد بود . پس طبق جدول مالیاتی نرخ ها از 10 و 20و 25و 30 و35 درصد تشکیل شده است . به مبالغی که در فاصله درصد های مذکور قرار می گیرد طبقه مالیاتی می گوییم .یعنی اینکه اگر حقوق شما را از معافیتی که قبلا ذکر شد کسر کنیم عددی باقی خواهد ماند که این عدد تا مبلغ 5,660,000 ریال با نرخ 10 درصد محاسبه میکنیم بعد اگر باز هم مبلغی باقی ماند آن مبلغ تا میزان 10,493,333 ریال با نرخ 20 درصد و باز هم اگر عددی باقی ماند تا میزان 22,993,333 ریال با نرخ 25 درصد محاسبه میکنیم که اگر باز هم عددی باقی ماند تا میزان 85,493,333 ریال با نرخ 30 درصد محاسبه می کنیم در نهایت اگر باز هم عددی باقی ماند تا میزان
100,000,000 ریال با نرخ 35 درصد محاسبه می کنیم .
از مبلغ (ریال ) تا مبلغ (ریال ) نرخ مالیاتی (درصد ) طبقه مالیاتی میزان مالیات محاسبه شده
1 2,160,000 0% معافیت مالیاتی -
2,160,000 5,660,000 10% اول 350,000
5,660,000 10,493,333 20% دوم 966,667
10,493,333 22,993,333 25% سوم 1,316,667
22,993,333 85,493,333 30% چهارم 4,441,667
85,493,333 100,000,000 35% پنجم 23,993,333

مثال 2 :
فرض کنید حقوق در یافتی شخصی در پایان ماه معادل 5,660,000 ریال می باشد مالیات این شخص به ترتیب زیر محاسبه می شود .
برای راحتتر شدن موضوع اینگونه میگوییم که طبقه اول مالیات تا 5,660,000 ریال می باشد پس مالیات این طبقه اینگونه خواهد بود که 3500000= 2160000 -5660000 ریال که ده درصد آن مساوی 350000ریال میباشد . اگر5660000 ریال را در سلول a1 بنویسیم فرمول اکسل مساوی خواهد بود با
=if(and(a1>2160000;a1<=5660000);(a1-(2160000))*0.1
در حقیقت این بخش از فرمول برای محاسبه طبقه اول جدول می باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نرم افزار ریاضی و آمار ( اکسل)
تاریخ و زمان در اکسل
آموزش این مطلب را من در کلاسها به این صورت شروع می کنم ، در خانه ای از اکسل یک تاریخ (مثلا 8/5) بنویسد و سپس در همان خانه یک عدد تایپ کنید ، خواهید دید که به جای عدد تاریخ نوشته می شود . خوب حالا می توانید همین کار را برای یک زمان نیز انجام دهید (مثلا 1:20) و بعد بروید و در همین خانه عدد تایپ کنید مثلا 5 یا 10 و یا عدد اعشاری 1.5 خواهید دید که این اعداد به زمان تبدیل می شوند.
سوال) آیا می توانید پیش بینی کنید که اگر در خانه ای عدد 100.5 تایپ شود نتیجه زمان یا تاریخ آن چند می شود. این تغییرات از چه الگویی پیروی می کنند.
یادآوری Format Cell
وقتی که در یک خانه ای مقداری تایپ می شود ، اکسل این مقدار را بررسی می کند و بنابر این مقدار format این خانه را تعیین می کند مثلا اگر درخانه ای شما مقادیر زمان و تاریخ را تایپ کنید اکسل فرمت آن خانه را به یکی از انواع Date/Time تغییر می دهد ( می دانیم که خانه ها در حالت عادی فرمت General دارند ) و از این به بعد هر مقداری که در این خانه تایپ شود نیز به همین فرمت تبدیل خواهد شد بنابراین اگر در خانه ای یک تاریخ مثلا 8/5 درج شود (format à cell را نگاه کنید) از این به بعد هر عددی که در این خانه تایپ شود توسط اکسل به تاریخ متناظرش تبدیل خواهد شد.
منطق تاریخ و زمان در اکسل
برای ما انسانها تاریخ و زمان یک مفهوم است و برای کامپیوتر فقط عدد قابل فهم ، بنابراین در اکسل شما هر تاریخ یا زمان را باید به یک عدد تبدیل کنید و برای اینکه این مفهوم داشته باشد، بایستی یک مبدا زمان (لحظه ای که زمان برابر صفر است داشته باشیم) و سپس تمامی زمانها را با این صفر مقایسه کنیم ، مثلا بگوییم که X روز از صفر گذشته است.
مبدا زمان (صفر) در اکسل برابر 1/0/1900 12:00:00 AM است . 12 شب اول ماه ژانویه سال 1900
(دقت داشته باشید که در این لحظه تازه ماه ژانویه دارد شروع می شود)
خوب بنابراین عدد 1 اگر به تاریخ ترجمه شود یعنی یک روز از این لحظه گذشته بنابراین می شود:
ساعت 12 نیمه شب ، 1 ژانویه سال 1900 میلادی
حال اگر در یک خانه ایکه در آن تاریخ درج شده است شما یک عدد تایپ کنید ، این عدد تعداد روزی می شود که از لحظه صفر زمان گذشته است .
مثلا عدد 367 را پیش بینی کنید که خواهدشد : 1/1/1901 12:00:00 AM
تمرین : بگویید که از لحظه صفر اکسل چند روز سپری شده است؟
حل : تاریخ ویندوز را صحیح تنظیم کنید و سپس در یک خانه ای از اکسل کلید Ctrl+; را بزنید (یعنی کنترل را نگه دارید و کلید ; که همان "ک" است را فشار دهید ) با این کار تاریخ امروز در این خانه درج خواهد شد.
حال کافی است که این تاریخ را به عدد متناظرش تبدیل کنید ، برای اینکار خانه ای که در آن تاریخ امروز درج شده را انتخاب کنید و به format àcells بروید و گزینه General را انتخاب کنید.
تذکر: شما شاید 1904 را هم در جاهایی ببینید که این مختص به کامپیوترهای Macintosh است .
تذکر : جای ماه و سال به صورت پیش فرض اینگونه است که M/d/yyyy و برای تنظیم آن به مسیر زیر بروید:.
Control panel à regional and language options à customize à …
تا اینجا منطق تاریخ بیان شد اما برای زمان اطلاعات ما کافی نیست .
مثلا باز هم یک زمان در یک خانه بنویسید 10:25 حال در همین خانه بروید و عدد تایپ کنید خواهید دید که زمان مرتبا 0:00 نشان داده می شود ، دو حالت وجود دارد یا اکسل نمی فهمد و یا ما نمی فهمیم که اکسل چی فهمیده ، البته احتمال دیگر هم وجود دارد که قل مراد اصلا نمی فهمد.
می دانیم که اکسل لحظه صفر دارد و در واقع زمان یا تاریخ یکی هستند (یکی از آنها تعداد روزها و دیگری مقدار گذشته از روز را بیان می کند) ، پس اکسل این عدد را با لحظه صفر می سنجد.
می دانیم که عدد صحیح تعداد روزهای سپری شده از لحظه صفر اکسل را نشان می دهد واگر به formula bar نگاهی بیاندازید اینرا خودتان خواهید دید.

 


خلاصه اینکه شما بازهم دارید روز اضافه می کنید و اکسل آن عدد را روز در نظر می گیرد و نه ساعت.
حال در همین خانه شما یک عدد اعشاری تایپ کنید خواهید که قسمت اعشار آن بر ساعت تاثیر میگذارد، بنابراین اکسل قسمت صحیح یک عدد را به روز و قسمت اعشار آنرا به ساعت تبدیل می کند.
اما معیار و منطق تبدیل قسمت اعشار به ساعت چیست ؟
لحظه صفر یعنی 12 شب اول ژانویه 1900 و لحظه 1 یعنی 12 شب یکم ژانویه 1900 .
در واقع اکسل ساعت 12 شب را لحظه 0 و ساعت 12 شب روز بعد را لحظه 1 در نظر می گیرد و 24 ساعت را اینگونه محاسبه می کند با توجه به جدول زیر می توانید این مطلب را بهتر درک کنید:
12 شب 0
6 صبح 0.25
12 ظهر 0.5
6 بعد از ظهر 0.75
12 شب فردا 1
حال می توانید با یک تناسب ساده معین کنید که اگر یک عدد اعشاری (مثلا 0.3125) را وارد کنید و سپس فرمت خانه به به time تغییر دهید چه اتفاقی خواهد افتاد.
=0.3125*24=7.5 à 7:30
توضیح اینکه شما با ضرب عدد در 24 در واقع عددی که بین 0 تا 1 تعریف شده بوده را بردید و در 0 تا 24 تعریف کرده اید.
استفاده از این منطق در حل مسائل :
مثال اول:
فرض کنید که قرار است حقوق کارگرهای روز مزد یک کارخانه محاسبه شود قرار است که به هر کارگر ساعتی 1000 تومان دستمزد داده شود، شیتهای لازم را برای اینکار را به ترتیب زیر در نظر خواهیم گرفت :
A B C D E
1 نام ساعت ورود ساعت خروج کارکرد دستمزد
2 آرش 6:00 14:00 =C2-B2
3 علی 6:30 16:00 9:30
4 رضا 7:00 12:00 5:00
5 کاوه 7:30 17:25 9:55
نکته 1: اکسل زمانها را از هم به سادگی کم می کند و نتیجه حاصل به طور اتوماتیک از نوع TIME خواهد بود.
حال می بایستی دستمزد هر کارگر را حساب کنیم ، فرض کنید برای آرش اینکار را به فرمول : =D2*1000 انجام دهیم ، خوب نتیجه را اگر بررسی کنید خواهید دید که یک عدد منطقی نمی شود چون آرش 8 ساعت کارکرده و باید 8000 تومان حقوق بگیرد ، اما عددی که ما داریم می شود : 333.33 (در اکسل 2007 می شود 8:00 و اگر فرمت خانه را GENERAL کنید همین عدد را خواهید دید) .
منطق آن را می دانیم در واقع اکسل آمده و عدد منناظر 8:00 را در نظر گرفته و سپس آنرا در 1000 ضرب کرده که نتیجه غیر منطقی به نظر می رسد ، به زبان دیگر اکسل عدد 8:00 را به صورت 0.333333 در نظر می گیرد.
برای حل این مساله فرمول زیر را در وارد می کنیم که در واقع عدد 0.333333 را به حوزه 24 ساعت می آوریم و با آن دستمزد را محاسبه می کنیم و خواهید دید که نتبجه درست خواهد شد:
A B C D
1 نام ساعت ورود ساعت خروج کارکرد دستمزد
2 آرش 6:00 14:00 8:00 =D2*24*1000
3 علی 6:30 16:00 9:30 9500
4 رضا 7:00 12:00 5:00 5000
5 کاوه 7:30 17:25 9:55 9916.6667
مثال دوم:
داوود آخر هرماه ساعتهای زیاد مشغول محاسبه تعداد ساعت کارکرد آن ماه بود ، یعنی می خواست ببیند که کلا چند ساعت کار کرده است و خوب اینکار را با دست انجام می داد حال می خواهد با اکسل اینکار را انجام دهد اما ....
A B C D E
1 روز هفته هفته 1 هفته 2 هفته 3 هفته 4
2 SATURDAY 8:00 11:00 8:00 8:00
3 SUNDAY 9:00 11:00 9:00 8:00
4 MONDAY 10:00 11:00 10:00 8:00
5 TUESDAY 8:00 8:00 8:00 8:00
6 WEDNESDAY 12:00 12:00 12:00 8:00
7 THURSDAY 8:00 8:00 8:00 8:00
=SUM(B2:E7)
جالب است که انگار اکسل نمی تواند این مقادیر را با هم جمع کند، چون در آخر می دهد 3:00
لطفا یک دقیقه فکر کنید و حدس بزنید که از دید اکسل چه محاسبه ای انجام می شود.
راهنمایی : به FORMAT à CELLS à CUSTOME à m/d/yyyy h:mm یا یکی از اینها را بعنوان فرمت این خانه زرد رنگ انتخاب کنید (که هم تاریخ و هم زمان را نشان دهد)

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله  34  صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید



خرید و دانلود  دانلود مقاله نرم افزار ریاضی و آمار ( اکسل)


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.