چکیده : یکی از عواملی که عملکرد کارکنان را تحت تاثیر قرار میدهد هوش هیجانی می باشد ، که به عنوان ابزاری نوین و شایسته در اختیار
مدیران برای هدایت افراد درون سازمانی و مشتریان برون سازمانی و تامین رضایت این افراد محسوب می شود. در این پژوهش مفهوم و روابط
بین مولفه های هوش هیجانی که شامل خودآگاهی، خود مدیریتی ، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط و عملکرد مالی مدیران بانک ها مورد
بررسی قرار گرفته است . روش تحقیق از نظر نوع تحقیق ، توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل مدیران شعب بانک های
)سامان، سپه و تجارت( استان گیلان است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیق حاضر
پرسشنامه استاندارد در خصوص مولفه های متغیر هوش هیجانی و در خصوص متغیر عملکرد با جمع آوری اطلاعات مالی بانک ها در دوره سه
ساله 09 تا 09 از شعبات منتخب می باشد. که جهت بررسی روائی پرسشنامه از نظر متخصصین و صاحبنظران و برای برآورد پایائی از ضریب
آلفای کرونباخ استفاده شده است . در مجموع نتایج تحلیل نشان می دهد که مولفه های هوش هیجانی که شامل خودآگاهی، خود مدیریتی ،
آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط و عملکرد مالی مدیران بانک ها رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
چاپ شده در کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مدیریت کسب و کار