تعیین موقعیت و شرایط خودرو به کمک کامپیوتر
هدف اصلی سیستمهای بین خودرویی ایجاد امنیت و راحتی برای رانندگان و مسافرین میباشد. در این راستا تلاشهای زیادی صورت گرفته تا از تصادفات جلوگیری شود و همچنین وضعیت ترافیک بهتر شود در شبکههای موردی بین خودرویی هر خودرو مجهز به فناوری است که به رانندگان این امکان را میدهد تا با یکدیگر و با زیرساختار جاده ارتباط برقرار کند. زیرساختار جاده که بهعنوان واحدهای کنار جاده معروف هستند، در برخی نقاط حیاتی خیابانها و جادهها مانند هر چراغ راهنمایی که سر تقاطع میباشد یا هر علامت ایست قرارگرفتهاند تا وضعیت عبور و مرور را بهبود بخشیده و رانندگی را ایمنتر سازند.
بهعنوان نمونه در زمان وقوع یک تصادف، رانندگان اقدام به ترمز ناگهانی مینمایند. در چنین وضعیتی هرگونه تعلل رانندگان واقع در خودروهای عقبی، میتواند باعث ایجاد تصادفهای زنجیرهای گردد و زیانهای مالی و بعضاً جانی زیادی را به دنبال داشته باشد. در چنین شرایطی شبکههای بین خودرویی این امکان را دارند تا بدون دخالت رانندگان تا حد امکان جلوی این امر را بگیرند. مکانیزم کاری شبکههای بین خودرویی به این شکل است که به هنگام ترمز، سیستم ارتباطی شبکههای بین خودرویی اقدام به انتشار پیام اخطار برای ماشینهای پشت سر مینمایند. ماشینهای دریافتکننده پیام، با مشاهده پیام اخطار، بهصورت خودکار اقدام به کاهش سرعت خودرو مینمایند. البته در شبکههای بین خودرویی، بهصورت دورهای پیامهای مختلفی بهمنظور ایجاد فضای لازم برای رانندگی ایمن، منتشر میگردد. وقوع تصادفات جادهای سالانه میلیاردها دلار خسارت در سراسر جهان برجای میگذارد. در شکل 2‑1 رانندگان در حال پخش کردن اطلاعات تصادف برای کل جاده میباشند تا بهموقع از بروز تصادف دیگر جلوگیری نمایند.
فهرست جدولها و
فهرست شکلها ز
فصل 1- مقدمه 8
1-1- شبکههای VANET. 9
فصل 2- پیشگیری از تصادف... 15
2-1- مقدمه 15
2-2- معرفی شبکههای موردی بین خودرویی.. 16
2-3- نحوه عملکرد اجزای خودرو در شبکه. 20
2-4- شبکههای هوشمند موردی بین خودرویی.. 21
2-5- کاربردهای شبکههای بین خودرویی [5، ] 22
2-5-1- کاربردهای ایمنی الکترونیکی.. 22
2-5-2- کاربردهای مدیریت ترافیک... 23
2-5-3- کاربردهای نگهداری و تعمیر و خدمات جانبی برای آسایش راننده 24
2-6- مهمترین زیرسیستمهای مرتبط با پیشگیری از تصادف و برخی محصولات تجاری.. 25
2-6-1- سیستمهای پیشگیری از تصادفات در چهارراهها و تصادفات جلو به عقب... 25
2-6-2- سیستمهای هشدار انحراف از خط... 26
2-6-3- سیستمهای شناسایی موانع.. 27
فصل 3- الگوریتمهای تعیین مسیر و موقعیت... 30
3-1- ناحیههای ترافیکی مختلف در VANET. 30
3-1-1- • ناحیه ترافیکی متراکم.. 30
3-1-2- • ناحیه ترافیکی پراکنده 32
3-2- طرح نهایی.. 33
3-3- طرح اصلی.. 34
3-3-1- پارامترهای پروتکل.. 35
3-4- قواعد مسیریابی.. 36
3-5- مکانیسم شناسایی همسایه. 37
3-6- الگوریتم مسدودکننده انتشار 37
3-7- تکنیک ذخیره- حمل- ارسال.. 38
3-8- مؤلفههای اصلی مسیریابی.. 39
3-8-1- مجاورت ارتباط گسترده 39
3-8-2- مجاورت ارتباط پراکنده 40
3-8-3- مجاورت قطع کلی ارتباط.. 43
فصل 4- انواع سنسور های مورداستفاده جهت تشخیص خودرو. 45
4-1- مقدمه 45
4-2- سنسورهای دفنی.. 47
4-3- لولههای بادی.. 48
4-3-1- اساس کارکرد. 48
4-3-2- کاربردها و مصارف.. 48
4-3-3- مزایا 48
4-3-4- معایب 48
4-4- آشکارسازهای حلقه القایی.. 49
4-4-1- اساس کارکرد. 50
4-4-2- کاربردها و مصارف.. 50
4-4-3- مزایا 50
4-4-4- معایب 51
4-5- سنسورهای پیزوالکتریک.... 51
4-5-1- اساس کارکرد. 52
4-5-2- کاربردها و مصارف.. 52
4-5-3- مزایا 53
4-5-4- معایب 53
4-6- سنسورهای مغناطیسی.. 53
4-6-1- اساس کارکرد. 53
4-6-2- کاربردها و مصارف.. 54
4-6-3- مزایا 55
4-6-4- معایب 55
4-7- توزین درحرکت... 56
4-7-1- مصارف و کاربردها 57
4-8- صفحه خمشی.. 57
4-8-1- اساس کارکرد. 57
4-8-2- مزایا 58
4-8-3- معایب 58
فصل 5- سیستم تعیین موقعیت وسایل نقلیه متحرک (A.V.L). 59
5-1- مقدمه 59
5-2- AVLچیست؟. 60
5-3- اجزای عملیاتی سیستم ردیابی متحرک... 61
5-4- تفاوت ردگیری و ردیابی.. 61
5-5- طراحی و پیادهسازی سیستم AVL در سطح کلان.. 63
5-6- اطلاعات موجود جهت پیادهسازی سیستم AVL در ایران.. 64
5-7- سیستمهای تصویر در ایران و جهان.. 66
5-8- الگوریتمهای تبدیل مختصات نقاط.. 68
5-9- نمونهی کاربردی استفاده از سیستم AVL در عربستان.. 72
منابع و مراجع 76