بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی، مهارت های اجتماعی و تعامل رفتاری – عاطفی دانش آموزان

بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی، مهارت های اجتماعی و تعامل رفتاری –  عاطفی دانش آموزان

پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی

گرایش روانشناسی تربیتی

94 صفحه

چکیده:

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگی­ های شخصیتی، مهارت­ های اجتماعی و تعامل رفتاری - عاطفی دانش‌آموزان دوره راهنمایی است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. نمونه آماری شامل 354 دانش ­آموز (171 پسر و 183 دختر) بود که به روش خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسش نامه شخصیتی گلدبرگ، پرسشنامه مهارت ­های اجتماعی ماتسون و پرسش نامه تعامل رفتاری – عاطفی دانش ­آموز استفاده شد. داده ها با محاسبه ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چند‌گانه به شیوه همزمان و آزمون تحلیل واریانس دو طرفه­ تحلیل شدند. یافته ­های پژوهش نشان داد که تنها بعد توافق­ پذیری به صورت مثبت قادر به پیش ­بینی مهارت­ های اجتماعی مناسب می ­باشد. ابعاد ثبات عاطفی، وظیفه ­مداری و برون گرایی  نیز به صورت مثبت و معنادار قادر به پیش­ بینی رابطه با هم سالان می­ باشند. از آن طرف فقط متغیر وظیفه­ مداری  به طور مثبت و معنادار قادر به پیش­ بینی تعامل رفتاری بود و هر یک از ابعاد ثبات عاطفی، وظیفه ­مداری و توافق ­پذیری نیز تعامل عاطفی را به صورت مثبت و معنادار پیش‌ بینی ­کردند. یافته ­های مطالعه حاضر در پرتو سایر پژوهش ­های مرتبط و ارائه پیشنهادهایی برای انجام پژوهش ­های بیشتر، مورد بررسی قرار گرفت.



خرید و دانلود بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی، مهارت های اجتماعی و تعامل رفتاری –  عاطفی دانش آموزان


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.