موضوع پایان نامه: بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی

موضوع پایان نامه: بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی

 

بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی

 

چکیده

هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانش­جویان دانشگاه علامه طباطبایی. جامعه این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علامه که در سال تحصیلی 91-1390مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. از این تعداد گروه نمونه­ای با 200 نفر آزمودنی و به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند.

 

مقدمه:

از پیشرفت تحصیلی به عنوان یکی از شاخص های پیشرفت در نظام آموزش و پرورش مفهوم انجام تکالیف و موفقیت دانش آموزان در گذراند یک پایه تحصیلی مشخص یا موفقیت دانش آموزان در امر یادگیری مطالب درسی و میل به اهداف آموزشی مستناد می شود (پور شافعی ،1370؛ باقری، 1376).

مهارت و توانایی های هیجانی و اجتماعی که تحت عنوان هوش هیجانی مشهورند از جمله پیش بینی کننده های قوی پیشرفت تحصیلی هستند (پارکر و همکاران 2004).

 

بیان مسئله

هوش هیجانی، ریشه در مفاهیمی چون هوش اجتماعی ثرندایک (1920، به نقل از پتریدز، فردریکسون و فرنهام، 2004) و هوش درون فردی گاردنر 1983(نقل از همان منبع) دارد. همچنین مفاهیمی همچون همدلی، انگیختگی و جرأت ورزی را نیز در بر می گیرد. هوش هیجانی در مقایسه با هوش عمومی شامل توانائی ها، شایستگی ها و مهارت های شناختی و غیر شناختی ای می شود که باعث فائق آمدن فرد بر فشارها و نیازهای محیط می گردد، و موجبات و احساس شادمانی فرد در زندگی را فراهم می سازد. این دیدگاه اگر چه در سطح نظری مورد توجه نظریه پردازان بوده است، اما به لحاظ تجربی چندان محک نخورده، و یافته های تحقیقاتی اندکی در این زمینه موجود است (سالوی و همکاران، 2002؛ ترینیداد و جانسون 2002 ؛ ترینیداد، انگر ، چو و جانسون ، 2004 ).

 

با منابع و فهرست بندی کامل

با فرمت ورد برای گپی و ویرایش



خرید و دانلود موضوع پایان نامه: بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.