برنامه ریزی

برنامه ریزی

برنامه ریزی

تحلیل و بهینه سازی سیستم حمل و نقل با استفاده از برنامه ریزی عدد صحیح و مدلهای شبکه ای برنامه ریزی خطی

چکیده :

این مقاله یک روش کارا در تحلیل و بهینه سازی سیستمهای پیچیده حمل و نقل با استفاده از برنامه ریزی عدد صحیح و مدله ای شبکه ای برنامه ریزی خطی بطور همزمان با اهداف مختلف را نشان می دهد . در این مطالعه براساس مسیرهای مختلف رفت و برگشت و زمان رفت و برگشت و مقدار مسافت پیموده شده در هر مسیر، ساعات مورد نیاز جهت سرویس دهی در هر مسیر و فراوانی مسافرین در ساعات مختلف هر مسیر، اقدام به طراحی مدلی جهت بهینه سازی سیستم حمل و نقل شده است . مدل مزبور بصورت خطی و عدد صحیح بیان شده، که می توان با استفاده از نرم افزارهای مختلف برنامه ریزی خطی عدد صحیح حل نمود و نتایج آن را به صور مختلف مورد استفاده قرار داد.

مقدمه:

ارزیابی عملکرد می تواند ابزار مهمی جهت ارتقاء کارایی عملیات و کیفیت سرویس دهی در سیستمهای حمل و نقل عمومی باشد .

[ ۱] چرا که یکی از مسائلی که می تواند عامل تأخیر بسیار مؤثری در امور مختلف گردد، موضوع حمل و نقل می باشد . به تجربه ثابت شده است که نداشتن یک برنامه ریزی سیستماتیک در امور حمل و نقل می تواند یک حالت آشفته ای را بوجود آورد و امری را که می تواند بطور جدی به سرعت بخشیدن در کارها کمک کند، بصورت یک معضل و مشکل اجتماعی درآورد .

[ ۲] با توجه به اینکه مهمتر ین و گسترده ترین مسائل و سیستمهای تحقیق در عملیات مسئله برنامه ریزی حمل و نقل بوده و جهان امروز همواره شاهد تحولات و اختراعات جدیدی است تا آنجا که بطور متوسط هر ثانیه یک یا چند اختراع روی می دهد، لذا تعلل و تأخیر در هر صورتی که باشد باعث می شود تا دیگران ا ز زمان بهترین بهره برداری را نموده و زودتر به هدف برسند .

[ ۳] ابعاد بزرگ و پویایی مسائل حمل و نقل واقعی باعث شده که هر مسئله ای در این امر قبل از حل و تجزیه و تحلیل وقت و دقت فراوان را نیاز داشته باشد .

[۴] بطور کلی جهت حل مسائل حمل و نقل که تاکنون بصورت مقا له چاپ شده است از دو روش برنامه ریزی خطی و مدلهای شبکه ای برنامه ریزی  خطی استفاده شده است .

[ ۵] ارتباط خوب و مناسب جواب حاصله از مسائل حمل و نقل که توسط برنامه ریزی خطی  و مدلهای شبکه ای برنامه ریزی خطی  حل شده است، ما را برآن داشته است تا در این مقال ه از روشهای مذکور بطور همزمان استفاده کنیم

[ ۶]. هر دو روش فوق می تواند برای حل مسائل حمل و نقل مورد استفاده قرار گیرد، ولی در اغلب مسائلی که با یک هدف و منابع و مسیرهای یکسان فرموله می شود، جواب و نتایج حاصله یکسان خواهد بود .

[ ۷] لذا بر این اساس با توجه به پرا کندگی مکانها و فراوانی تعداد مسافرین در نقاط مختلف یک شهر براساس ساعات مختلف و با استفاده از اتوبوس و مینی بوس بعنوان دو وسیله با اندازه های مختلف جهت حمل و نقل مسافرین اقدام به ایجاد مدل گردیده است.

 

ارائه یک مدل برنامه ریزی ریاضی برای بهبود اثربخشیTPM

چکیده:

ابتکار محوری و اساسی در اصول TPM درگیر نمودن کلیه بخش های مرتبط با موضوع می باشد. یکی از اهداف TPM حداکثر نمودن اثربخشی تجهیزات می باشد که با کاهش یا حذف شش ضایعه بزرگ ممکن می باشد. با توجه به این موضوع که قابلیت دسترسی تجهیزات عامل مؤثری در کاهش ضایعات و افزایش اثربخشی می باشد، در این مقاله سعی شده است تا مدل برنامه ریزی ریاضی ارائه شود که قابلیت دسترسی تجهیزات را با توجه به زمان و هزینه نت هر دستگاه افزایش دهد.

هدف اصلی ، تعیین حجم بهینه جریان مواد بین سطوح مختلف عملیاتی با توجه به مشخصات فنی دستگاه ها می باشد . در قسمت مطالعاتی یک مورد فرضی را با استفاده از نرم افزار Lingo 6 حل کرده و نتایج در انتها ارائه شده است.

 

مقدمه:

منظور رقابت موفق یت آم یز در بازار پس از جنگ جهان ی دوم، صنا یع ژاپن به ا ین نت یجه رس یدند که به جهان ی، لازم است که کیفیت محصولات خود را بهبود بخشند . در این راستا، ژاپن یها تکنیک های ساخت و تولید و مدیریت را از آمریکا به کشور خودشان وارد کرده و آنها را با شرا یط خود سازگار نمودند .

بیش از ۳۰ سال پ یش، ژاپن در جهت بهبود س یستم نگهدار ی و تعمیرات تجهیزات، فرض یات و ذهن یت های نت پ یشگیرانه ( 1 PM را از ایالات متحده وارد نمود. واردات بعدی شامل نت بهرهور ( که این نی ز به PM 2مشهور شد)، محصول بینیاز از تعمیر ( ٣ MP و مهندسی قابلیت اطمینان و غیره بود.

آنچه که امروزه تحت عنوان TPM مطرح است، در حق یقت همان س یستم نت بهره ور به ش یوه آمر یکا است که در جهت سازگار ی با شرا یط صنعت ی ژاپن در آن بهبودهایی داده شده است. ابتکار محو ری و اساس ی در اصول TPM این است که اپراتورها خودشان به امور اصل ی و اولیه نگهداری و تعمیرات ماشین های خودشان م یپردازند.

آنها ماش ین ها را در شر ایط مناسب و مطلوب برای بهره برداری نگهداری نموده و توانایی ها و آگاهی های خود را در دستیابی به مسائل و مشکلات بالقوه موجود در تجهیزات، قبل از آنکه این تجهیزات دچار خرابی و رکود شوند، افزایش میدهند

TPM نوعی نت بهره ور است که توسط کل ی ه کارکنان به صورت فعال ی ت ه ای گروه ی، در گروه ه ای کوچک اعمال ، میشود. واژه نگهدار ی و تعم یرات بهره ور جامع (TPM) در سال ۱۹۷۱ توسط مد یران ف نی ژاپن (JIPE 4) با پنج هدف اصل ی ز ی ر تعریف شده است:

۱- حداکثر نمودن (بیشینه نمودن) اثر بخشی تجهیزات (بهبود راندمان کل)

۲- توسعه دادن یک سیستم نت بهرهور برای کل دوره عمر تجهیزات

۳- درگیر نمودن کل یه بخش های صنعت که به امور برنامه ریزی، طراح ی، بهره برداری یا نگهدار ی و تعمی رات دستگاه ها در امور( TPM) هندسی و طراحی، تولید، نگهداری و تعمیر میپردازند.

۴- درگیرنمودن فعالانه کلیه کارکنان، از مدیریت رده اول تا کارکنان سطح کارگاه

۵- توسعه دادن TPM از طریق مدیریت انگیزهای: فعالیت گروههای کوچک خود ساخته و مستقل

کلمه Total (فراگیر ) در عبارت نت بهرهور فراگیر، سه مفهوم اساسی را در ارتباط با سه ویژگی مهم TPM در بر می گیرد :

اثر بخشی فراگیر: توسعه و بهبود راندمان اقتصادی یا سودمندی

پیشگیری فراگیر: طراحی دستگاه های بینیاز از تعمیر و همچنین تعمیرات پیشگیری جامع همکاری و اشتراک مساعی فراگ یر: انجام عم لیات نگهدار ی و تعم یرات به صورت ی خود ساخته و مستقل توسط کارگران بهره برداری (اپراتورها)، در گروه های کوچک در هر یک از بخش های صنعت و همچنین توسط سایر سطوح کارکنان به صورتی مشابه

همانطوریکه ملاحظه م یشود یکی از عامل های مهم در TPM اثر بخشی فراگیر ی ا به عبارت ی حداکثر نمودن اثر بخش ی تجهیزات م یباشد. این اثر بخش ی با بهبود اجزاء و فرآ یندها قابل دستیابی است . منظور از اجزاء همان ماش ین آلات و تجهی زات میباشند. نوسازی س یستم موجود یکی از روش های کاهش هزینههای نت بوده و اثربخش ی کل س یستم را افزا یش م یدهد . در خصوص فرآ یندها، برنامه ریزیهای منظم انجام نت، آموزش کارکنان و موارد ی از این قبیل میباشند. در این مقاله سعی شده است تا مدل برنامه ریزی ر یاضی بر ای بهبود فرآ یندها ارائه شود .

هدف تع یین حجم به ینه جر یان بین بخش ه ای مختلف ی ک سیستم تولیدی با توجه به هزینههای نت دستگاه ها میباشد. در ادامه ابتدا مسأله به طور کامل تعر یف شده و سپس نحوه بالابردن اثر بخشی سیستم توضیح داده میشود.

کاربرد کامپیوتر در سیستمهای علمی برنامه ریزی

انواع برنامه ریزی عبارتند از:

الف – در سطح Macro Planning

ب – در سطح Micro Planning

 

 

تعداد صفحات: 35



خرید و دانلود برنامه ریزی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.