این پروژه ، پروژه طراحی و ساخت جرثقیل بازویی 5 تن تحت بار استاتیکی می باشد . در این پروژه سعی شد با استفاده از کتاب های مقاومت مصالح و استاتیک جانسون و همچنین کتاب اجزای ماشین جوزف شیگلی و همچنین جزوه اساتید خود استفاده نمودم تا بتوانم نکات پرسشی را پاسخ دهم .
در این پروژه مراحل طراحی و انتخاب تیر به صورت گام به گام آورده شده است و همچنین کلیه نیروهای وارد به اجزا نیز به صورت مجزا محاسبه شده است . نحوه انتخاب بازوی کمکی و محاسبات جوش وهمچنین محاسبات انتخاب یاتاقان به طور کامل آورده شده است .
نحوه طراحی و انتخاب ستون نیز به طور کامل توضیح داده شده است .
فهرست مطالب
فصل اول:معرفی انواع جرثقیل و روشهای طراحی و نصب
1-1- مقدمه: 2
2-1- انواع جرثقیل : 2
1-2-1- جرثقیل متحرک : 2
2-2-1- جرثقیل تلسکوپی : 3
3-2-1- تاور کرین ( جرثقیل برجی ): 3
4-2-1- جرثقیلهای کامیونی : 4
5-2-1- جرثقیل مخصوص زمینهای ناهموار : 5
6-2-1- لودر جرثقیل : 5
7-2-1- جرثقیل معلق : 6
8-2-1- جرثقیل های دروازه ای Gantry Crane. 7
9-2-1- جرثقیل بازویی.. 8
3-1- بررسی موارد ایمنی و طراحی ساخت و تعیین ویژگی های نصب و راه اندازی: 9
1-3-1- بازرسی فنی حین ساخت : 10
2-3-1- بازرسی حین نصب و راه اندازی جرثقیل : 12
3-3-1- بازرسی های فنی ادواری : 16
فصل دوم:طراحی و نصب جرثقیل بازویی 5 تن تحت بار استاتیکی
2-1 مقدمه ساخت سازه 18
2-2 محاسبات مربوط به خیز تیر : 24
2-3 محاسبات ماکزیمم تنش بر اساس تراسکا 25
2-4 محاسبات عددی اتصال بازو 27
2-5 محاسبات جوشکاری تیر و بازو 28
2-6 طراحی یاتاقانهای جرثقیل.. 32
2-6-1 یاتاقان معمولی.. 33
2-6-2 یاتاقان کف گرد. 33
2-7 طراحی جوش : 35
2-8 طراحی ستون به کمک نرم افزار Etabs38
فصل سوم:بررسی اجزای اصلی به کمک نرم افزار ANSYS و مقایسه آن با نتایج تئوری
1-3- مقدمه. 40
2-3- طراحی بازو: 40
1-2-3- تغییر شکل تیر (خیز) : 41
2-2-3- شیب بوجود آمده: 43
3-2-3- بررسی فرکانس در بازو(به کمک نرم افزار) : 45
4-2-3- بررسی تنش وون میزز وارده بر بازو: 48
5-2-3- مشاهده عکس العمل تکیه گاهها: 51
6-2-3- بررسی تیر به عنوان المان: 51
1-6-2-3- خیز تیر: 52
2-6-2-3- شیب تیر: 53
3-6-2-3- تنش به وجود آمده : 54
1-3-3- بار بحرانی ستون : 56
2-3-3- تغییرات ستون و خمش در جهت Y : 57
3-3-3- تغییرات در جهت X که بار عمودی باعث کرنش در جهت منفی X شده است: 57
4-3-3- زاویه خمش ستون بخاطر گشتاور وارد شده توسط بار وارده به سر تیر: 58
5-3-3- نمودار کمانش بر حسب بار وارده: 58
نتیجه گیری.. 59
منابع. 60