پایان نامه رشته روانشناسی تاثیر هوش هیجانی بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی از دبیرستان به دانشگاه

پایان نامه رشته روانشناسی تاثیر هوش هیجانی بر سلامت روانی و موفقیت  تحصیلی از دبیرستان به دانشگاه

دانلود پایان نامه آماده

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی تاثیر هوش هیجانی بر سلامت روانی و موفقیت  تحصیلی از دبیرستان به دانشگاه با فرمت ورد و قابل ویرایش تعدادصفحات 204

مقدمه :‌

انتقال از دبیرستان به دانشگاه برای بسیاری از دانشجویان موقعیتی استرسزاست. نمونه هایی از این استراسزاها عبارتند از: تغییر در ساختار، روابط با والدین و خانواده مخصوصا جدایی آنها، برقراری روابط جدید، یادگیری عادتهای درس برای محیط تحصیلی جدید، پذیرش و تمرین استقلال بعنوان یک بزرگسال. آمادگیها و توانمندیهای فرد برای مقابله با این عوامل استرسزا همواره مورد توجه پژوهشگران، متخصصان بهداشت و سلامت روانی، روانشناسان بالینی و متولیان امور آموزش و تربیتی بوده است. (استیو ارت  و هلی  ، 1985).  توانمندیها و شایستگی های اجتماعی و هیجانی از عوامل تعیین کننده و تاثیرگذار بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی محسوب می شود (آستین ، سالکومنک ، الگن  (2005)، پارکر ، ساموفلد  و هوگان  (2004). شایستگی هایی که می توانند پیامدهای نامطلوب عوامل استرسزا را کاهش دهند و تاثیرگذار بر سلامت روانی  و موفقیت تحصیلی  محسوب می شود.  خاستگاه نظری هوش هیجانی است که بوسیله سالوی  و مییر  پیشنهاد شد. هوش هیجانی بعنوان یک توانایی عبارتست از ظرفیت ادراک و ابراز و شناخت و کاربرد و اداره هیجانات در خود و دیگران (سالوی ویسر 1997).  

  بیان مسئله: 

پژوهشهای انجام شده در زمینه رابطه هوش هیجانی با مؤلفه سلامت روانی نشان داده اند که این سازه با سلامت روان شناسایی محتوای هیجانها و توان همدلی با دیگران (می یرو سالوی، 1990، 1993، 1997) سازش اجتماعی و هیجانی (سالوی و کاراسو  (2002) و بهزیستی هیجانی (سلامت هیجانی) (می یرو کهر ، 1996) رضایت از زندگی (پالمر  و دونالدسون  و استاف ، 2002) همبستگی مثبت و عدم سلامت روانی (اسلاسکی  و کاراتریت ، 2002)، افسردگی (دادا  و هارت، 2000 وشاته و همکارانش 1998) و مصرف سیگار و الکل همبستگی منفی دارد.  رابطه هوش هیجانی و شایستگی های هیجانی و اجتماعی با هوش هیجان را ضعیف گزارش کرده اند، ونگ  و دی  ، ماکسول  ، می یر (1995) از همبستگی متوسط بین متغیرهای فوق الذکر سخن گفته اند و یافته های فین  و روک  (1997) و پارکر ، کرک  و همکاران (2004) بیانگر وجود همبستگی های قوی بین این متغیرهاست. 

اهداف پژوهش

هدف پژوهش بررسی تاثیرگذاری سازه هوش هیجانی  بر مولفه های سلامت روانی  و موفقیت تحصیلی در مرحله حساس انتقال از دبیرستان به دانشگاه می باشد.



خرید و دانلود پایان نامه رشته روانشناسی تاثیر هوش هیجانی بر سلامت روانی و موفقیت  تحصیلی از دبیرستان به دانشگاه


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.