پایان نامه تحلیل مفهومی همدلی در اشعار نیمایوشیج

پایان نامه تحلیل مفهومی همدلی در اشعار نیمایوشیج

چکیده

همدلی یا ام پاتی ، تجربه ای عاطفی است که به موجب آن انسان خودراباآنچه می بیندیکسان می پندارد و ازاین طریق دراحساسات،خواسته ها،ایده ها،کنشهاوکلا،حرکات وحالات موضوع دیده شده،سهیم می شود.

یکی ازمهمترین مهارتهای شاعرانی چون: نیمایوشیج،مهدی اخوان ثالث،سپیده کاشانی وفروغ فرخزاد، همدلی یعنی تمایل پاسخ دهی به حالت عاطفی دیگران با حالت عاطفی مشابه می باشد.یعنی اینکه این افراد توانستند؛مسائل دیگران را حتّی زمانی که درآن شرایط قرار ندارند، درک کنند و برای نظریات واحساسات آنها ارزش و احترام قائل شوند.

هدف این تحقیق آنست که به مفهوم همدلی دراشعارشان واقف شوم ودریابم که چگونه این شاعران دست به ابتکار زده اند.ودریافتم هنگام تأمل براثر هنری یا ادبی  ایشان ،بیننده یاخواننده خودرادرآن اثرهنری یا ادبی می گذارد و با قرارگرفتن درآن فضا ، احساسات او متناسب باآن برانگیخته می شود.بطورواضح دراین اشعار ؛ هم حسی و نوعی دلسوزی و همدلی دیده می شود.علّت ایجادهم حسی نسبت به فردی یاچیزی خاص لزوماً آن نیست که اوانسان خوب وقابل تحسینی است بلکه ازجهت گیری ضمنی نویسنده نسبت به اومایه می گیرد.وقتی این شاعران اشعاری رامی سرایند، در جریان انتخاب عناصرسازنده آن اثرخود بخود یکی را بر دیگری ترجیح می دهند.این انتخاب آگاهانه سبب میشودتاخواننده نسبت به برخی شخصیت ها،خواه نیک ووالاباشندوخواه معمولی یاحتی خبیث باشند،احساس همدردی وهمدلی پیداکنند.

بابررسی کتابهای اشعارشاعران نام برده ؛ به حدود302موردهمدلی بااشخاص و38موردهمدلی باحیوانات و26موردهمدلی بااشیاءو62موردهمدلی باطبیعت و17موردهمدلی بافصل هاو17موردهمدلی بازمان هایافت گردیده که تمام این شواهدنشان دهندة انواع مختلف همدلی دراشعاراین شاعران معاصربوده است.

تعداد صفحات 116

 

تعریف همدلی (ام پاتی): 1

1-2بیان مسأله. 2

نگاه دانشمندان وصاحب نظران راجع به همدلی: 3

1-3 سئوالات تحقیق.. 6

1-4 اهّمیّت وضرورت تحقیق.. 6

1-5   پیشینة تحقیق.. 6

1-6 اهداف تحقیق.. 8

1-7 فرضیه های نحقیق: 8

1-8 تعاریف واژه های کلیدی.. 8

1-9 حدود و قلمروتحقیق.. 9

2-1 همدلی: 10

2-2  تمایزهمدلی باحالتهای مشابه. 10

همنوایی.. 10

همسانسازی.. 11

خنثی بودن. 11

همدردی.. 12

2-2-1 راههای ایجاد احساس همدردی.. 12

کسب مقبولیت... 13

شناخت نیازهای آنها 14

علاقه و ابراز آن. 14

توجّه به عقده های روانی.. 16

حسن خلق.. 17

گوش کردن به حرفهایشان. 17

2-3  فرآیندمرحله ای همدلی.. 18

2-4 انواع همدلی.. 19

همدلی گرم. 20

همدلی سرد. 20

2-5 رابطة همدلانه: 22

2-6 رابطة توجّه به دیگری وهمدلی کردن با درمان. 23

2-7 گامهای مهم درهمدلی.. 23

2-8 رابطة همدلی بامسلک عاطفه گرایی.. 24

2-9 پیامدهاواثرات همدلی.. 24

2-10 مهارت همدلی.. 25

2-11 زمینه های بروز رفتار همدلانه: 25

2-12 موانع همدلی.. 26

خودمداری: 26

قضاوت وپیشداوری: 27

2-13 جایگاه واهّمیّت "همدلی "درادبیّات معاصر. 28

2-14 مراحل همدلی.. 29

گوش دادن: 31

پذیرش: 31

تشویق به خود افشاگری: 32

دریافت کردن: 32

درک کردن. 32

پاسخ‌دادن: 33

3-1   نیما یوشیج.. 34

3-1-1  شرح احوال وآثار علی اسفندیاری ملقّب به نیمایوشیج.. 34

3-1-1-2  سبک شاعری.. 37

3-1-1-3   نگاه منتقدان به«نیما یوشیج» 37

3-1-1-4  کتاب‌شناسی.. 38

3-1-1-4-1  اشعار. 38

3-1-1-4-1-1  اشعار فارسی.. 39

3-1-1-4-1-2 اشعار طبری.. 39

3-1-1-4-2 سایرآثار. 39

4-1 انواع همدلی دراشعارنیمایوشیج.. 1

4-1-1 همدلی بااشخاص.... 1

4-1-1-1 همدلی باوالدین.. 1

4-1-1-1-1 باپدر. 1

4-1-1-1-1-1 پانزده سال گذشت... 1

4-1-1-1-1-2  پدرم. 1

4-1-1-1-1-3 پدر در"ازعمارت پدرم". 2

4-1-1-1-1-4 "ورودبه داستان". 2

4-1-1-1-1-5  "اندر نصیحت پیر با فرزند خویش ". 3

4-1-1-1-2 همدلی بامادر"پدرم". 4

4-1-1-1-2-1 پدر و مادرش در شعر " رفتن آن پیرمرد به دنبال آن مرد". 4

4-1-1-2 همدلی بابشر. 4

4-1-1-2-1 آی آدمها 4

4-1-1-2-2 انسان پریشان وگرفتارترس درمجموعة "اندوهناک شب". 4

4-1-1-2-3 همدلی با ما در جهان  در شعر " داستان گفتن پیر  ". 5

4-1-1-2-4 همدلی با مصیبت دیده ها " داستان گفتن پیر  ". 5

4-1-1-2-5 کار آوران این جهان  در منظومه " شهریار ". 6

4-1-1-2-6  رهروران  در منظومه " شهریار ". 6

4-1-1-3همدلی با ملّت ایران. 7

4-1-1-3-1 مردم ستمدیده درمجموعه"وقت است...". 7

4-1-1-3-2 همدلی باملّت ایران درمقابل ظلم رضاشاه درمجموعة" گل مهتاب". 7

4-1-1-3-3 همدلی بازندانی هم فکردر"یک نامه به یک زندانی". 7

4-1-1-4همدلی با آرزومندان (خنده ی سرد) 10

4-1-1-5همدلی بازنان. 10

4-1-1-5-1  ای عاشق فسرده 10

4-1-1-5-2 زنان به مثل پری درمجموعه"پریّان". 11

4-1-1-5-3  زن چینی درمجموعة" درنخستین ساعت شب". 11

4-1-1-6 همدلی باجوانان درمجموعه پسر"ری را". 12

4-1-1-7  منتظران "اوراصدابزن". 12

4-1-1-8 همدلی معشوقان وعاشقان. 12

4-1-1-8-1 دودل داده در"باغروبش". 12

4-1-1-8-2 معشوق" ترامن چشم درراهم". 13

4-1-1-9 همدلی بامردان. 13

4-1-1-9-1درمجموعه امردود "ناروایی به راه". 13

4-1-1-9-2  مردنشسته برساحل     "درسایه ی خود". 13

4-1-1-9-3 پادشاه "پادشاه فتح". 14

4-1-1-10 میزبان. 15

4-1-1-10-1 "پاسهاازشب گذشته است". 15

4-1-1-10-2  میزبان ومیهمان ناخوانده در شعر " رفتن آن پیرمرد به دنبال آن مرد". 15

4-1-1-11  همدلی با مادروپسر     در"مادری وپسری". 16

4-1-1-12خفتگان ابدی.. 17

4-1-1-12-1" مردگان موت". 17

4-1-1-12-2" اندر نصیحت پیر با فرزند خویش ". 17

4-1-1-13 خانوادة سرباز. 18

4-1-1-14-2 فرزندانگاسی در"انگاسی". 23

4-1-14-3 انگاسی وپسر در"انگاسی". 23

4-1-14-4 زن آنگاسی در"آنگاس". 24

4-1-14-5 عمورجب وعموسلیمان درشعر"عمورجب". 24

4-1-1-14-6 کچبی.. 24

4-1-1-14-7 عبدالله طاهروکنیزک... 24

4-1-1-15 همدلی با پیرها 25

4-1-1-15-1 پیرمرد در شعر " رفتن آن پیرمرد به دنبال آن مرد". 25

4-1-1-15-2 پیرمرد نکو جو در شعر " رفتن آن پیرمرد به دنبال آن مرد". 25

4-1-1-15-3 پیر تنگدل  در شعر " پژوهش اندر طلب داستان  ". 25

4-1-2 همدلی بااشیاء. 28

4-1-2-1 خانه "خانه ام ابری ست". 28

4-1-2-2  ساز"هنگام که گریه می دهدساز". 28

4-1-2-3 ناقوس... 28

4-1-2-4 کومة خاموش     در"مادری وپسری". 31

4-1-2-5 چراغ. 31

4-1-2-6 عود. 31

4-1-3 همدلی باطبیعت... 32

4-1-3-1 باران درمجموعة" روی بندرگاه". 32

4-1-3-2 ماه درمجموعة "اندوهناک شب". 32

4-1-3-3-1 درمجموعة "اندوهناک شب". 32

4-1-3-3-2 درمجموعة "پریان". 32

4-1-3-4 خورشیددرمجموعة" میخندد". 32

4-1-3-5 آتش ومرداب وبادتنددرمجموعة"همسایگان آتش". 32

4-1-3-6 صبح.. 33

4-1-3-6-1 خندة سرد. 33

4-1-3-6-2 شکسته پر. 33

4-1-3-6-3 صبح در"قو". 33

4-1-3-7 دریای گران "گم شدگان". 33

4-1-3-8 درّة {درّة "ماخ اولا"}. 34

4-1-3-9  کوهها 34

4-1-3-9-1 کوههای مازندران به نام" وازنا وازاکو"درمجموعه "برف". 34

4-1-3-9-2 کوه در"شاه کوهان". 34

4-1-3-10  ده  "درره نهفت وفرازده". 34

4-1-3-11 دودهای برپاشده ازکشت سوخته" برفرازدودهائی". 35

4-1-3-12  جاده "جاده خاموش است". 35

4-1-3-13 دشت دربرابرحمله بادوباران"برفرازدشت". 35

4-1-3-14 جوی            در" ازدور". 36

4-1-3-15 دانه ها 36

4-1-3-15-1 تخم گندمی در"خرمنها". 36

4-1-3-15-2 گندنا 36

4-1-3-16 همدلی با بیابان و زمین بی آب " رهایی پیر از خلوت خود ". 36

4-1-3-17گلها 36

4-1-3-17-1 گل زودرس... 37

4-1-3-17-2  " مفسدة گل". 37

4-1-3-17-3  "گل نازدار". 38

4-1-4 همدلی باحیوانات... 39

4-1-4-1 پرنده ها 39

4-1-4-1-1 لاشخوران"لاشخورها". 39

4-1-4-1-1-1 لاشخورها درشعر "روی جدارهای شکسته". 39

4-1-4-2 "پرندة خیالی به نام "هیبره". 40

4-1-4-3 کاکلی در "مرگ کاکلی". 40

4-1-4-4  پرندة بیدارگردرمجموعة "خواب زمستانی". 40

4-1-4-5 جغدی پیر. 41

4-1-4-6مرغها 41

4-1-4-6-1 درمجموعة "مرغ غم". 41

4-1-4-6-2 درمجموعة مرغ مجسّمه. 42

4-1-4-6-3 مرغ شبآویز. 42

4-1-4-6-4 مرغ آمین.. 42

4-1-4-7 قو. 44

4-1-4-8 پرندة منزوی.. 45

4-1-4-9  غراب... 45

4-1-4-10 خروس... 46

4-1-4-10-1 درمجموعه" امیدپلید". 46

4-1-4-10-2 صدای خروس در"خروس می خواند". 46

4-1-4-10-3 خروس ساده 47

4-1-4-10-4 نوای خروس  در شعر " فصل ". 47

4-1-4-11 ققنوس... 48

4-1-4-12 عقاب در"عقاب نیل". 49

4-1-5 همدلی بازمان ها 49

4-1-5-1 هنگام شب درمجموعة "تورامن چشم درراهم". 49

4-1-5-2  شب "شب است". 49

4-1-5-3  شب تیره"درشب تیره". 50

4-1-5-4 شب در  "کینة شب". 50

4-1-5-5 شب قورق بیمارستان  در" شب قورق". 50

4-1-5-6  شب و روزش در شعر " رهایی پیر از خلوت خود ". 50

5- نتایج تحقیق.. 59

5-1 نتیجه. 59

فهرست منابع ومآخذ. 61

 



خرید و دانلود پایان نامه تحلیل مفهومی همدلی در اشعار نیمایوشیج


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.